סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

איך ייתכן שאכילה מכפרת?

הרב דב קדרון

יומא פא ע"ב

  

כל האוכל ושותה בתשיעי - מעלה עליו הכתוב כאילו התענה תשיעי ועשירי.

איך ייתכן שאכילה בערב יום כיפור תיחשב לצום של יומיים?

מרן הרב קוק זצ"ל (מדבר שור, דרוש י, מובא בלקט ביאורי אגדה) ביאר שחטא גורם לשני חסרונות אצל האדם, בעולמו הנפשי ובעולמו המעשי, ולכל אחד מהם יש דרך תיקון שונה: א. חיסרון אחד הוא בפועל מה שסר האדם מדרך ה', והדרך לתקנו היא להתעסק בענייני העולם הזה באופן שמתאים לתורת ה', להיפך מדרך ההתנהגות שגרמה לחטא. ב. החיסרון השני הוא מה שנתרחק מה' ונתמעטו מליבו אהבת ה' ויראתו, ודרך התיקון היא להשיב אל לבבו יראה ואהבה גדולה.

התשובה והתיקון לחיסרון המעשי הם אכילה ושתיה בערב יום הכפורים, שכאשר אדם נזהר בהם שיהיה עליו מורא ה' ושלא ייכשל בשום איסור, בזה יש תיקון בפועל לחיסרון המעשי. לאחר מכן ביום הכפורים עצמו, באמצעות תוספת קדושה והתעלות, מוסיף האדם יראת ואהבת ה' ובזה מתקן את החיסרון הנפשי.

בלי הכוח שמקבל האדם באכילת ערב יום הכפורים, שעובד את ה' מתוך אכילה ושתיה ומתוך התעסקות בענייני העולם הזה, לא יכולה להתקבל באופן מושלם התשובה הרוחנית של יום הכפורים עצמו, לכן אמרו חז"ל שאכילה בערב יום הכפורים נחשבת כאילו התענינו תשיעי ועשירי, כי רק בזכותה יכולה להיות תשובה מושלמת, כמו שאומר הנביא (הושע ו,א): "לכו ונשובה אל ה'", כלומר: לכו לעסקיכם ושם נשובה אל ה'.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר