סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

אלו כתרים חוזרים לתפקידם?

הרב דב קדרון

יומא עב ע"ב

  

לשלושה כלים במשכן היה זר זהב: לארון, לשלחן ולמזבח, כנגד: כתר תורה, כתר מלכות וכתר כהונה. הכוהנים זכו בכתר כהונה, בית דוד זכה בכתר מלכות, וכתר תורה מונח לפני כל אדם.

רבי יהודה אלקלעי (בכתביו, מובא בלקט ביאורי אגדות) כתב שמטרת הגאולה היא להעמיד את שלושת הכתרים הללו: נחמת הארץ הוא עניינו של כתר הכהונה, וישועת ישראל הוא עניינו של כתר המלכות. לשני כתרים אלו לא כל אדם זוכה, ובתקופתו הוא ייחס זאת לשרים הגדולים מונטיפיורי ורוטשילד שדאגו לעניינים הללו, וכתר תורה זוכים בו כל ישראל, להחזיק תורה ולומדיה.

בשנת ת"ר הוא כתב שעשה עמנו הקב"ה אות לטובה לשלושת הכתרים: הייתה באותה שנה ישועה לישראל ונחמה לארץ, וכן הוא עצמו הוציא באותה שנה ספר על מצוות מעשר, כדי לרומם את כתר התורה.

לא בכל דור זכה עם ישראל שיהיה ביטוי מעשי לכתר הכהונה ולכתר המלכות. במשך שנות הגלות הארוכות הכתרים הללו היו רק בכוח ולא בפועל. הכתר שתמיד היה ויהיה לעם ישראל הוא כתר התורה, שהוא זה שבזכותו נשאר עם ישראל למרות כל הקשיים של הגלות.

עתה בדורנו, כאשר אנו רואים את ניצוצי הגאולה, גם שני הכתרים האחרים מתקרבים לתפקידם ולאט לאט מתחזקים ומתגברים עד שיחזרו לגדולתם הראשונה בגאולה השלמה במהרה בימינו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר