סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מי מסדר אחרי שהאורחים עוזבים?

הרב דב קדרון

יומא ע ע"א

  

בפעם האחרונה שהכהן הגדול לובש את בגדי הלבן ביום הכפורים, הוא עושה זאת כדי להיכנס לקודש הקדשים בשביל להוציא את הכף של הקטורת והמחתה של הגחלים שנשארו שם מהבוקר.

ב"בירור הלכה" מובאת מחלוקת בין הראשונים האם הוצאת הכף והמחתה נעשתה לפני הקרבת קרבן התמיד של בין הערבים, כפי שסובר רש"י, או לאחריו, כפי שסוברים הרמב"ם והרמב"ן.

סיפר רבי הלל שטורך (אסיפת חכמים, פר' לך לך, מובא בלקט ביאורי אגדות) שפעם התארח תלמיד חכם צעיר אצל הרב הצדיק הקדוש מלובלין, והוא שימש אותו, האכילו והשקהו. לאחר מכן הרב הקדוש בעצמו ובכבודו סילק את השולחן, והוציא את הכלים מעל השולחן.

אותו אורח תמה על זה, והשיב לו הרב כי חלק ממצוות הכנסת אורחים הוא גם סידור וסילוק הדברים שהוצאו לכבודם, והראיה לכך היא מעבודתו של הכהן הגדול, שהיה צריך בעצמו להוציא את הכף והמחתה הריקים, כי גם פעולה זו נקראת "עבודה" בבית המקדש.

על פי זה הוא דרש את הפסוק (בראשית יד,יח): "ומלכי צדק מלך שלם הוציא לחם ויין והוא כהן לאל עליון", שבעניין "לחם ויין", כלומר בעניין הכנסת אורחים, גם הוצאת הכלים נקראת עבודה, ו"הוא" מלכי צדק למד זאת מ"כהן לאל עליון", הכהן הגדול שהוציא את הכף והמחתה. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר