סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הארה שבועית מהתלמוד הירושלמי במסגרת הדף היומי

הרב אברהם בלס, מכון הירושלמי

יומא עג ע"ב

 

תלמוד בבלי יומא עג, ב:

והא לא כתיב בהו צד"י! - אמר רב שמואל בר יצחק: אברהם יצחק ויעקב כתיב שם. - והא לא כתיב טי"ת! - אמר רב אחא בר יעקב: שבטי ישורון כתיב שם.

תלמוד ירושלמי יומא ז, ג:

"מאן דאמר: הכתב היה בולט והא לית (-אין) חי"ת בשבטים ולא צד"י ולא קו"ף בשבטים? אברהם יצחק ויעקב כתוב עליהן. והא לית טי"ת בשבטים? 'כל אלה שבטי ישראל' היה חקוק עליהן".

חושן המשפט כלל את שמות כל השבטים. חושן המשפט נועד לגלות לבני ישראל את הדרך אשר ילכו בה. זאת באמצעות אותיות שבטי ישראל החקוקות באבני החושן אשר האירו לעיני הכהן הגדול והוא צירפן למילים ומשפטים ברוח הקודש אשר עליו.

שני התלמודים – הבבלי (יומא עג, ב) והירושלמי (יומא ז, ג) מעלים את השאלה המתבקשת – הרי שמות השבטים אינם כוללים את כל אותיות האל"ף בי"ת. האותיות ח, ט, צ, ק חסרות.

לגבי האותיות ח, צ, ק מציינים התלמודים שצירפו לשמות השבטים גם את שמותיהם של אברהם, יצחק ויעקב אבות האומה.

לגבי האות 'טית' קובע הבבלי שהוסיפו בחושן את המילים 'שבטי ישורון'.

החידוש של הירושלמי הוא שהוסיפו את המילים–'כל אלה שבטי ישראל' (בראשית מט, כה). בהבאת מילים אלו, דווקא, מחדש הירושלמי שכל השבטים כולם דרושים לחושן המשפט, ואם יחסר ולו שבט אחד תיפרד החבילה כולה. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר