סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

גוונים שונים לעבירה אחת

הרב דב קדרון

יומא לו ע"ב

  

עונות - אלו הזדונות ... פשעים - אלו המרדים ...לכל חטאתם - אלו השגגות ... כך היה מתודה: חטאתי ועויתי ופשעתי לפניך אני וביתי וכו'

נוסח הווידוי, אפילו על עבירה אחת שאדם שב עליה בתשובה, הוא: "חטאתי עויתי פשעתי".

רבים הקשו על כך: איך ייתכן להתוודות על עבירה אחת בנוסח של שוגג ומזיד ומרד, הרי אם עובר העבירה היה שוגג לא היה כאן זדון ואם היה במזיד לא הייתה שגגה. איך ניתן להתוודות בביטויים סותרים?

הרה"ג יעקב הלוי כלאב זצ"ל (בספר עקב ענוה, אות א) ביאר שבעצם אין כאן סתירה, כי כל עבירה הינה בעלת גוונים שונים וצדדים שונים של שגגה וזדון ומרד, ונוסח הווידוי כולל את כל הצדדים של העבירה.

מרן הרב קוק זצ"ל (מובא בלקט ביאורי אגדות של מכון הלכה ברורה) נתן דוגמה מוחשית לעיקרון הזה: חטא בשוגג נגרם על ידי ביטול תורה. ביטול תורה נחשב לעבירה במזיד, כמו שאומרת המשנה (אבות ד,יג): "שגגת תלמוד עולה זדון". אמנם לפעמים יכול אדם לטעון שהזדון הזה של ביטול התורה נגרם בגלל תאוות הגוף שהתגברה עליו, אך האמת היא שאילו היה מתייגע בתורה ובעמל ה' היה מתקדש עד כדי כך שלא הייתה מתגברת עליו התאווה, וזה שלא פעל כך כבר נחשב כפריקת עול וכמרד. כלומר: החטא שנעשה בשוגג נוצר כתוצאה ממרד ומזדון שהיה לאותו אדם בעומק נפשו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר