סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

איך משיגים את התורה? / הרב אורי גמסון

חסידות על הדף

יומא כח ע"ב


ואיתימא רב אשי: קיים אברהם אבינו אפילו עירובי תבשילין, שנאמר תורתי - אחת תורה שבכתב ואחת תורה שבעל פה.

מהי משמעות הקביעה שאברהם קיים את כל התורה, האם יש כאן רק מסר היסטורי, או שיש משהו שאנחנו יכולים לקחת ממנו להנהגת היום-יום שלנו?

רבי יחזקאל משינאווא (דברי יחזקאל, כי תשא ד"ה "ונפלינו"), מסביר כי למעשה כל יסודות האמונה שלנו ודרכי הנהגותינו, הם דברים שניתן להגיע אליהם באופן עקרוני גם בצורה שכלית, מתוך התבוננות, והראיה לכך היא העובדה שאברהם אבינו הגיע לאמונה ולקיום התורה והמצוות, מתוך הכרה פנימית שלו, ולא מתוקף ציווי אלוקי.

אולם, בנקודה זו ישנה סכנה שבאה לידי ביטוי בשעה שחטאו ישראל בעגל, משום שאם האדם תופס את התורה רק ממקום של הכרה פנימית, הוא גם עלול להגיע למסקנות מוטעות, ולכן כשבני ישראל, לאחר מתן תורה, חוו מצב נטול הגיון לחלוטין, הם נפלו וחטאו בעגל.

לכן, מיד לאחר החטא, ביקש משה רבינו מאת הקב"ה "ונפלינו אני ועמך מכל העם אשר על פני האדמה", ופירוש הבקשה הוא, שלמרות שכל אדם יכול להגיע לתורה מתוך ההכרה, עם כל זה ביקש משה כמסקנה מחטא העגל שיותר לא ניתן יהיה להגיע להשגת דרגות התורה מתוך ההכרה, בפי שהיה אצל אברהם, אלא רק מתוך לימוד התורה.

הגמרא בסוגייתנו, מספרת לנו על כך שאמנם ניתן היה להגיע לתורה, גם קודם לציווי, ואפילו לכדי השגת תקנות חכמים, אולם בד בבד עם זה עלינו להזכיר לעצמנו כי מלאחר מתן תורה ישנה רק דרך אחת להשיג את התורה באמת – דרך התורה!

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר