סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם מותר לקבוע פורים פרטי?

הרב דב קדרון

שקלים י ע"א

  

הרמב"ם (כלי המקדש ו,ט) מסביר מהו "קרבן עצים":

זמן קבוע היה למשפחות משפחות לצאת ליערים להביא עצים למערכה, ויום שיגיע לבני משפחה זו להביא העצים היו מקריבין עולות נדבה וזהו קרבן העצים והיה להם כמו יום טוב, ואסורין בו בהספד ובתענית ובעשיית מלאכה ודבר זה מנהג.

על סמך מנהג זה מסופר בגמרא שרבי אליעזר ברבי צדוק ומשפחתו לא השלימו את התענית בתשעה באב שנדחה משבת ליום ראשון, כי אותו יום היה יום טוב פרטי של המשפחה שלהם.

על פי זה כתב מהר"ם אלשקר (סימן מט) שיכולים בני עיר לתקן בהסכמה ובחרם עליהם ועל הבאים אחריהם לעשות פורים ביום שנעשה להם בו נס, ומביא זאת המגן אברהם (סימן תרפו ס"ק ה) להלכה.

לעומת זאת הפרי חדש סבור שאין תוקף של יום טוב לדבר חדש, כי אין בסמכותנו להוסיף מועדים חדשים על מה שנקבע על ידי חז"ל, ואם אנשים מסוימים מציינים נס שנעשה להם ביום מסוים – אין זו סעודת מצווה אלא סעודת רשות.

החתם סופר (או"ח סימן רח) כתב שעל נס של הצלה ממיתה לחיים יש חיוב מן התורה להודות לה' ולהללו, קל וחומר: אם על היציאה מעבדות לחירות אומרים שירה, כל שכן על הצלה ממיתה לחיים. אמנם אופן ההודאה לה' אינו מן התורה, אבל עשיית זכר כל שהוא זהו חיוב מן התורה. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר