סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הארה שבועית מהתלמוד הירושלמי במסגרת הדף היומי

הרב אברהם בלס, מכון הירושלמי

שקלים ז ע"ב

 

בזמן שלומדים בדף היומי את הירושלמי צריך למצוא מקורות שבהם בתלמוד הבבלי במסכתות אחרות ישנה דעה שונה.

תלמוד ירושלמי שקלים ז, ב (בירושלמי שקלים ב, ה):

"אמר רבי שמואל בר נחמן והיה כי ימלאו ימיך אמ' לו הקדוש ברוך הוא דוד ימים מליאים אני מונה לך איני מונה לך ימים חסירים שלמה בנך בונה בית המקדש אלא להקריב קרבנות חביב עלי משפט וצדקה שלך יותר מכל הקרבנות שנאמר עשה צדקה ומשפט נבחר ליי' מזבח".

בתלמוד הירושלמי מה שעומד במרכז זה המשפט והצדקה (אפשר לומר שמדובר גם על מדינה) שהיא שלב מוקדם למקדש

לעומת זאת בתלמוד הבבלי הקב"ה אומר לדוד המלך

תלמוד בבלי שבת ל, א:

"טוב לי יום אחד שאתה יושב ועוסק בתורה מאלף עולות שעתיד שלמה בנך להקריב לפני על גבי המזבח".

בתלמוד הבבלי התורה תופשת את מקומה של המדינה – התורה היא מרכז העולם

כמובן אין הכוונה שלפי התלמוד הירושלמי התורה אינה חשובה, אלא שמרכז העולם היא המדינה והתורה מטרתה להעניק עומק ומשמעות למדינה.

תורה שמתייחסת למדינה היא תורה הרבה יותר גדולה- תורה שמתייחסת לתחומים הרבה יותר רחבים. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר