סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

איך אומרים הלל בזמן האכילה?

הרב דב קדרון

פסחים צה ע"ב

  

נאמר (ישעיהו ל, כט): "הַשִּׁיר יִהְיֶה לָכֶם כְּלֵיל הִתְקַדֶּשׁ חָג", ומסביר רש"י שכאשר ניגאל מן הגלות תהיה לנו אמירת הלל כמו שנוהגים לשורר בליל התקדש חג, שהוא ליל הסדר, שבו שרים את ההלל על אכילת הפסח.

רב האי גאון (מובא בר"ן דף כו,ב בדפי הרי"ף) כתב שההלל הנאמר עם אכילת הפסח אינו נאמר באופן של קריאה, ולכן לא מברכים עליו לקרוא או לגמור את ההלל, אלא הוא נאמר באופן של שירה, הודאה לקב"ה על גאולתנו ועל פדות נפשנו.

בעל שו"ת להורות נתן (ח"ג סימן כה) ביאר שבעצם היה צריך לומר את ההלל ממש ביחד עם אכילת הפסח, אלא שאין אפשרות לומר שירה בזמן שיש אוכל בתוך הפה, כפי שנאמר במסכת ברכות (נא,א) על פי הפסוק (תהלים עא, ח): "יִמָּלֵא פִי תְּהִלָּתֶךָ", שצריך שרק תהילת ה' תמלא את הפה ולא דבר אחר, לכן אומרים את ההלל מיד לאחר אכילת הפסח, בזמן שעדיין יש טעם של פסח ומצה בפה, כי בגלל הטעם שנשאר בפה נחשב הדבר כאילו נאמר ההלל ממש ביחד עם אכילת הפסח.

הוא מביא בקשר לכך את מה שכתב החתם סופר (הגהות לשו"ע סימן תריב) בקשר למחלוקת הפוסקים האם מותר לבלוע את הרוק ביום הכפורים, שבליל יום הכפורים, בזמן שעדיין יש טעם אוכל בפיו אסור לבלוע את הרוק, כי טעם האוכל נחשב קצת כמו אכילה, אולם ביום כשכבר אין יותר טעם אוכל בפה מותר לבלוע את הרוק, כך גם בליל הסדר הטעם שנשאר נחשב כאילו יש עדיין אוכל בפה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר