סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מדוע לא בד"ו פסח?

הרב דב קדרון

פסחים נח ע"ב

  

רש"י (ד"ה בשני) כותב שבזמן שהיו מקדשים את החודש על פי הראייה, לא הקפידו על הכלל: "לא בד"ו פסח", כלומר שהיה יכול להיות מצב שבו י"ד בניסן חל ביום ראשון.

מדוע דווקא בימינו נוהג כלל זה?

מבאר בעל הצל"ח שבעצם אין סיבה עקרונית שבגללה פסח לא יוכל לחול בימים מסוימים. הכלל של "לא בד"ו פסח" נוצר כדי שראש השנה לא יחול בימים אד"ו, וזה כי אסור שיהיה יום הכפורים סמוך לשבת, ביום שישי או ביום ראשון, כפי שמבואר במסכת ראש השנה (כ,א) וכן אסור שיפול יום הושענא רבה בשבת, כפי שמבואר במסכת סוכה (מג,ב).

לפי לוח השנה הקבוע שלנו חדשי הקיץ הם קבועים, על פי סדר של חודש אחד מלא ואחד חסר לסירוגין, ללא שום שינוי אף פעם. לכן יש קשר ישיר בין הימים שבהם חל חג הפסח לבין הימים שבהם נופלים ראש השנה ובהמשך יום הכפורים וסוכות, ואילו היה חל פסח בימי בד"ו כתוצאה מכך היה חל ראש השנה באד"ו.

אולם בזמן שקידשו את החודש על פי הראייה, יכלו לשנות את הסדר של חדשי הקיץ ולעשות שני חדשים מלאים ברציפות או שני חדשים חסרים ברציפות, על פי הצורך, לכן אז יכול היה חג הפסח לחול בכל יום מימות השבוע, ואם ראו שכתוצאה מכך יחול ראש השנה באחד מהימים אד"ו אז שינו את הסדר של אחד החדשים בקיץ ובזה היה די כדי להזיז את ראש השנה ליום אחר.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר