סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הארה שבועית מהתלמוד הירושלמי במסגרת הדף היומי

הרב אברהם בלס, מכון הירושלמי

פסחים ג ע"א

 

תלמוד בבלי פסחים ג, א:

"אמר רבי יהושע בן לוי: לעולם אל יוציא אדם דבר מגונה מפיו, שהרי עקם הכתוב שמונה אותיות ולא הוציא דבר מגונה מפיו, שנאמר מן הבהמה הטהורה ומן הבהמה אשר איננה טהרה, רב פפא אמר: תשע שנאמר כי יהיה בך איש אשר לא יהיה טהור מקרה לילה. רבינא אמר: עשר, וי"ו דטהור. רב אחא בר יעקב אמר: שש עשרה, שנאמר כי אמר מקרה הוא בלתי טהור הוא כי לא טהור" (וישנו המשך בגמרא לרעיון הזה).


עיקרון זה שמעלה התלמוד הבבלי מיושם בצורה בולטת מכמה זוויות בתלמוד הירושלמי וניתן רק דוגמה אחת. הירושלמי קורא לעברייני שביעית חשודים על השביעית (תענית ג, א) ודבר זה בא לידי ביטוי בכך שבשביעית מתפללים על אי ירידת גשמים בגלל עבריני שביעית. למרות זאת קורא להם הירושלמי חשודים (אם מדובר רק בחשודים לעבור על השביעית מה הטעם להתפלל על עצירת גשמים עבורם).

ורבי שהביאו לפניו עבריין שביעית כדי שיענישו אמר שיש לעזוב אותו לנפשו כי הוא חייב לחיות באיזו שהיא דרך, הרי ברור לנו שמדובר בעבריין שביעית שבירושלמי הוא נקרא רק חשוד.

תלמוד ירושלמי תענית ג, א:

"תני כשם שמתריעין עליהן בשאר ימי שבוע (הכוונה בשנים שאינם שמיטה) כך מתריעין עליהן בשביעית מפני פרנסת אחרים מהו מפני פרנסת אחרים חברייא אמרי מפני פרנסת גוים רבי זעורא אמר מפני פרנסת חשודים אתייא דרבי זעורה כר' ודחברייא כרבי פינחס בן יאיר דרבי זעורה כרבי חד ספר הוה חשיד על פירות שמיטתא אייתוניה גבי רבי אמר לון ומה יעביד עליבא ובגין חייו הוא עבד". 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר