סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם מותר לשים ספר מתחת לספר אחר?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

עירובין צח ע"א

  

נאמר בגמרא שאסור לזרוק כתבי קודש לאדם אחר, וכן נפסק בשולחן ערוך המובא ב"הלכה ברורה" שמכלל הכבוד שצריך לנהוג בספרי קודש הוא לא לזרוק אותם, אלא יש להעבירם מיד ליד.

הט"ז (יו"ד רפב סקי"ג) כותב: "נראה לי דאותן אנשים שנוהגים בשעת לימודם בספר, ורוצה להגביה הספר שלומד, פושט ידו ולוקח ספר אחר ומניח תחת זה שלומד, דאיסורא איכא משום בזיון", כי אסור להשתמש בספר קודש כמו ב"סטנדר" שמניחים עליו ספר אחר, אולם אם הספר כבר מונח על השולחן ובא אדם ולומד בספר אחר ומניחו עליו אז אין בזה בזיון לספר התחתון, שהרי הוא לא עשה שום מעשה בספר התחתון ולא שינה את מקומו. לעומת זאת בעל החיי אדם (חלק א כלל לא סעיף מח) כותב: "להניח ספר תחת ספר שלומד בו כדי להגביה, יש להתיר".

הגר"י זילברשטיין שליט"א פסק שאם אדם לומר בספר מסוים ורוצה להגביהו אזי גם אם בדרך כלל הוא מחמיר כדעת הט"ז שלא להשתמש בספר אחד כדי להגביה ספר אחר – מותר לו לקחת את הספר "חיי אדם" ולהניחו מתחת הספר שלומד בו, שהרי בעל ה"חיי אדם" עצמו פסק שהדבר מותר, ולכן אין בזה משום בזיון לספרו אם נוהגים בו כפי מה שהוא עצמו פסק. אולם יש לתמוה על כך: שאילו בספר חיי אדם היו רק דבריו של הרב המחבר ניחא, אבל כידוע בספר זה יש גם הרבה דברי תורה אחרים שלאו דווקא נאמרו על ידו, ומי שסבור כט"ז שיש בזה בזיון, איך מותר לו לבזות את דברי התורה הרבים הנמצאים בספר חיי אדם?

תגובות

  1. כח חשון תשפ"א 07:19 כיצד | עלי

    הניח משרע"ה את הלוחות השבורים תחת השלמים, הרי השבורים נשארו קדושים, שהרי בגלל זה גם אותם הוא הניח בארון, והרי יכול היה להניחם אלו בצד אלו על רוחבם ( על שטח 6X3 טפחים כל לוח ) ובכ"ז לא עשה כן אלא הניחם על אורכם ( על שטח 6X6 טפחים כל לוח) כך שהשלמים היו מעל השבורים, וכל זה כדי שיוכל הכהן הנכנס לקה"ק לקרא את הכתוב בלוחות השלמים מיד בהגיעו לארון ( שהיה פתוח בקה"ק בד"כ ולכן היה הארון מאיר לכה"ג בדרכו בקה"ק, עיין בירושלמי יומא) . אם כן מוכח שמותר להניח כלי קדוש מתחת לכלי קדוש כדי שניתן יהיה לקרא בעליון...
  2. יט אלול תשפ"ג 15:43 זו מחלוקת | אלי

    המגן אברהם מתיר (סימן קנד ס"ק יד). ויעויין חזון עובדיה (שבת חלק ה עמוד שכא), שכדברי המגן אברהם פסקו עוד מגדולי האחרונים

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר