האם צריך לקשור את התפילין כל יום?
נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון
עירובין צז ע"א
מצוות הנחת תפילין מוגדרת בתורה כפעולה של קשירה (דברים ו,ח): "וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת עַל יָדֶךָ". בקשר לכך נחלקו הראשונים: רבנו אליהו (מובא בתוספות ד"ה אביי) סבור שאדם חייב בכל יום להתיר את קשר התפילין ולקשרו מחדש. לעומת זאת רבנו תם אמר שאין צורך לעשות זאת, כי ההידוק של התפילין ליד גם הוא נקרא "קשירה" ובכך מקיימים את מצוות התורה לקשור את התפילין.
בגמרא נאמר שאת קשר התפילין אסור לעשות בשבת, ומכאן מוכיח רבנו תם שאין צורך לקשור ולהתיר את הקשר בכל יום, שכן אילו זאת הייתה המצווה הרי שהגדרת הקשר הייתה: קשר שאינו של קיימא, ואין איסור מן התורה לקשור קשר שאינו בר קיימא בשבת.
היו שרצו לומר (מהרי"ט ח"ב או"ח סימן ז) שאף לפי דעת רבנו תם מצוות התורה "וקשרתם" מתייחסת לעשיית הקשר של התפילין בפעם הראשונה ולא למצוות הנחת התפילין על היד, אולם בעל שו"ת שבט הלוי (ח"א סימן ח) כותב שמדברי רוב הראשונים נראה שלדעת רבנו תם מצוות התורה "וקשרתם" היא להדק את התפילין על היד.
על דבריו של רבנו אליהו שכל אדם חייב בכל יום לעשות את קשר התפילין קשה מהנאמר במסכת חולין (ט,א): "אמר רב יהודה אמר רב: תלמיד חכם צריך שילמוד ג' דברים: כתב, שחיטה, ומילה. ורב חנניא בר שלמיא משמיה דרב אמר: אף קשר של תפילין, וברכת חתנים, וציצית", מכאן משמע שלא כל אחד יודע איך לעשות את קשר התפילין, אלא רק אנשים מסוימים.