סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מי התמנה לרב העיר למשך רבע שעה?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

עירובין צד ע"א

  

רב ושמואל ישבו פעם בחצר בשבת, לאותה חצר היה עירוב אולם לא היה לה עירוב משותף עם החצר הסמוכה, ופתאום נפלה המחיצה שבין החצרות. במצב כזה הייתה מחלוקת בין רב לשמואל: שמואל התיר לטלטל ורב אסר. שמואל הורה על פי שיטתו, ורב, למרות שלא הסכים איתו, לא אמר כלום, משום שהיה זה מקומו של שמואל, ואין לאדם להורות הלכה במקום שיש בו תלמיד חכם גדול.

חלק מכבודו של תלמיד חכם במקומו הוא שרק הוא יסדר חופה וקידושין באותו מקום, וכתב הנודע ביהודה (תניינא אה"ע סימן פג) שנהגו הרבנים לא לסדר חופה וקידושין במקום של רב אחר, אף אם השכר עבור כך ישולם לרב המקומי. יתר על כן כתב בעל שו"ת שואל ומשיב (תליתאה ח"א סימן רלט) שפשוט הדבר שקידושין שסודרו על ידי אדם אחר, יהיה מי שיהיה, הם פסולים. לעומת זאת המהרש"ם (ח"א סימן קס) כתב שדברים אלו תמוהים, ואולי דברי השואל ומשיב אמורים דווקא במקום שבו יש תקנה כזו, אולם במצב רגיל, למרות שיש איסור השגת גבול בסידור קידושין שלא על ידי הרב המקומי וייתכן שיש בזה אפילו איסור מן התורה, אולם אין בזה סיבה לפסול את הקידושין אם נעשו כדת וכדין.

מספר בעל ה"חשוקי חמד": בעיר אנטוורפן יש תקנה שרק רב העיר יסדר קידושין. פעם הגיע לשם הרב דונר זצ"ל, אב"ד לונדון, לחתונת נכדו, וכאשר הגיעה עת החופה פנה אליו רב העיר אנטוורפן, הרב קרייזוירט זצ"ל, בבקשה שיסדר את הקידושין, אך הוא סירב. הכריז הרב קרייזוירט: "אני ממנה את הרב דונר למרא דאתרא דאנטוורפן לרבע שעה", ורק אז הוא הסכים לסדר את קידושי נכדו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר