סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

ראיית המציאות על פי ההלכה

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

עירובין עח ע"ב

  

כאשר יש פתח בין שתי חצרות – אפשר לעשות עירוב ביניהן, אולם ללא פתח כזה אין אפשרות לערב ביניהן. בגמרא יש מחלוקת מה הדין כאשר יש סולם שאסור לעלות עליו, בגלל איסור שבת או בגלל איסור הנאה מעבודה זרה – האם זה נחשב פתח, וכפי שמובא ב"הלכה ברורה" גם בין הפוסקים יש דעות שונות בעניין זה.

אחת הסברות היא שהסולם מצד עצמו נחשב כפתח, שהרי בפועל ניתן לטפס עליו ולעבור מחצר לחצר, אלא שיש איסור חיצוני שמונע זאת, אולם איסור זה אינו משפיע על תקינותו של העירוב.

בתקופת המנדט הבריטי היו זמנים שבהם היה עוצר בירושלים בין השעות שש בערב לשש בבוקר. הגרצ"פ פראנק זצ"ל נשאל אז האם עירוב החצרות היה תקף, שהרי במשך 12 שעות לא הייתה אפשרות להגיע אליו. בתשובתו (הר צבי או"ח ח"ב סימן טז) הוא כותב שאכן כדי שהעירוב יהיה תקף צריך שתהיה אפשרות להגיע אליו במשך כל השבת, אולם במצב זה ניתן לסמוך על הסברה הנ"ל שמבחינה אובייקטיבית העירוב אכן נגיש וניתן להגיע אליו, אלא שיש איסור חיצוני מטעם הבריטים האוסר לאדם לצאת מפתח ביתו, אולם איסור זה אינו משפיע על כשרותו של העירוב.

כאן ניתן לראות איך יש פעמים שההקפדה על שמירת ההלכה מאפשרת לנו לראות את המציאות בצורה יותר מפוקחת ואובייקטיבית, להתעלם מ"רעשי רקע" ולהתייחס אליהם בפרופורציה המתאימה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר