סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

איך מגיע אליהו לברית בשבת?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

עירובין מג ע"ב

  

בגמרא יש ספק האם האיסור לצאת בשבת מחוץ לתחום קיים למי שנמצא בגובה של יותר מעשרה טפחים, האם יש תחומים למעלה מעשרה טפחים או לא? אחת הראיות שמובאות היא שאם יש איסור גם בגובה שמעל עשרה טפחים אז אליהו הנביא לא יוכל לבוא בשבת, ומכיוון שאליהו צריך לבוא לפני המשיח, כמו שכתוב (מלאכי ג,כג): "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי בּוֹא יוֹם ה'", נמצא שהמשיח לעולם לא יוכל לבוא ביום ראשון!

החתם סופר (ח"ו סימן צח) הקשה על כך: איך ייתכן לומר שאליהו לא יכול לבוא בשבת, הרי בכל ברית מילה אנו אומרים: "זה הכסא של אליהו הנביא זכור לטוב", כלומר שגם בשבת אליהו הנביא בא לכל מקום שבו יש ברית מילה.

תשובתו היא שאליהו הנביא מופיע בעולם הזה בשני אופנים, כי נשמתו עלתה למעלה לבין מלאכי השרת וגופו נמצא בגן עדן התחתון בעולם הזה. כאשר יגיע היום שאליו מתייחס הפסוק "הנה אנכי שולח לכם..." אז תיכנס נשמתו לגופו והוא יהיה כמו כל יהודי שחייב במצוות וכמובן שאסור יהיה לו לצאת מחוץ לתחום. אולם כאשר הוא מתגלה בנשמתו, כמו בברית מילה, אזי הוא פטור מן המצוות, כמו שכל המתים פטורים מקיום המצוות וכמו מלאכים לכן מותר לו לבוא בשבת מחוץ לתחום, ואין סתירה בין העניינים.

תגובות

  1. ג תשרי תשפ"א 22:22 קראתי פעם הסבר שמדובר רק בניצוץ של אליהו | אבצן

    כך מביאים בשם המקובל המהר"י צמח, וממילא אין שאלה כיצד מגיע. לפ"ז מיישבים שלא ייקשה ומה אם יש כמה בריתות בבת אחת בכמה מקומות? אלא מדובר רק בניצוץ אחד ששולח לכל מקום. והרוקח כתב בסוד רזייא (עמי ה) בנוגע להשתתפות אליהו הנביא בברית: ׳׳ואליהו הנביא זכור לטוב ממונה על הרבה, ויש לו שלוחים הרבה, שהרי כשנימולים בשבת בהרבה מקומות, אין יהיה בכאן ובכאן אם יש תחומין למעלה מעשרה טפחים, אלא שיש לו שלוחין תחתיו״. [אוצר הברית ויסברג ח"ב עמ' רמא].

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר