סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

איך זוכים להרגיש את ברכת השבת? / הרב אורי גמסון

חסידות על הדף

עירובין מו ע"א


אמר רבי יעקב בר אידי אמר רבי יהושע בן לוי: הלכה כרבי יוחנן בן נורי.

השבת היא יום שנאמרו עליו כל כך הרבה סגולות רוחניות, אבל לפעמים השבת עוברת ולא הרגשנו שום דבר, אז מה אפשר לעשות בשביל להרגיש ולחוש את כל אותן סגולות רוחניות?

תשובה לדבר מביא רבי אברהם מרדכי מגור בספרו אמרי אמת (חיי שרה, תרפ"ו).

הוא מקדים ומביא בשם אביו בעל השפת אמת, שאומר על בסיס המשפט שאמר אברהם לאליעזר עבדו (בראשית רבה נט, יב) כשזה האחרון ביקש להשיא את ביתו ליצחק "אתה ארור ובני ברוך, ואין ארור מתדבק בברוך", שגם השבת הרי נקראת בשם "ברכה", ולכן כל מי שהוא בגדר "ארור", איננו יכול להרגיש את הברכה של השבת.

אבל מה זה גדר הארור, וכיצד יוצאים ממנו?

מסביר השפת אמת, כי אדם שדבק בקללה של "ארורה האדמה בעבורך", אותה קללה שקילל הקב"ה את אדם הראשון וגזר עליו לעבוד קשה בכדי להתפרנס, ומושך את עבודתו ואת ימי החולין עד קרוב לשבת, אזי הוא נכנס לשבת ישר מה"ארירות" הזו ואיננו מקבל עליו את הברכה.

זו הסיבה שתקנו חכמים להוסיף את תוספת השבת, וכך להכניס את השבת מוקדם, בכדי שאפשר יהיה להיות מוכשרים כמה שיותר לקבל את הברכה ולהתנתק כמה שאפשר מימות החול.

על בסיס זה מסביר האמרי אמת, כי רגעי כניסת השבת הם הרגעים הקריטיים שעל פיהם יקבע איך תראה השבת שלנו, ומסביר כי זהו הרעיון הפנימי של דברי הגמרא כאן שפוסקת כרבי יוחנן בן נורי, שהאדם קונה את השביתה ברגעים של בין השמשות.

היינו, שאת השבת שלנו אנחנו "קונים", במובן של מקבלים את הברכה שבה, דווקא ברגעיה הראשונים.

אם נדע להתנתק מאותה קללה קדמונית שמקשרת אותנו לטרדות של ימות השבוע, ולחבר את עצמנו באותם רגעים קריטיים של כניסת שבת, בכך שנקדים ונוכיח לעצמנו ולרבונו של עולם שאנו מוכשרים לקבל את הברכה, אזי השבת שלנו תיראה אחרת לגמרי.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר