סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

"פנים חדשות באו לכאן"

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

עירובין כד ע"א

  

כאשר סנדל שיש לו שתי אזנים טמא טומאת מדרס, ונחתכה אחת מאזניו, הוא ממשיך להיות טמא, משום שאפשר להמשיך להשתמש בו. כמובן שגם אם תיקנו את האוזן הזו הטומאה ממשיכה. אם לאחר מכן נחתכה גם האוזן השניה ותיקנו גם אותה, למרות שבכל רגע נתון הייתה לסנדל אוזן אחת, כך שאפשר היה להשתמש בו כל הזמן, הטומאה המקורית – טהורה, כפי ההסבר של רבי יוחנן: "פנים חדשות באו לכאן", כלומר זה כבר לא אותו סנדל שהיה. למרות שההחלפה של שתי הרצועות לא התבצעה בבת אחת, אלא בזו אחר זו, בסך הכל הוחלפו שתי הרצועות ולכן יש כאן "פנים חדשות".

ידועים דבריו של ר' ישראל מסלנט שתפקידו של האדם בעולם הזה הוא לתקן את מידותיו, ותיקון של מידה אחת קשה יותר מאשר ללמוד את כל הש"ס. מובא בשם הגר"א (אבן שלמה א) שכל עבודת ה' תלויה בתיקון המידות, וכל מטרת בואו של האדם לעולם הזה היא לשבר את מידותיו הרעות, שכן המידות הרעות הן השורש של כל החטאים. שלוש המידות הראשיות הן: הקנאה, התאווה והכבוד, שהן הכעס, התאווה והגאווה.

לפי הגר"א המידות של האדם הן כמו לבוש לכל מעשי המצוות ולכן מי שמצליח לעבוד על עצמו ולתקן ולשפר את מידותיו, לאחר שהוא משתנה – הרי פנים חדשות באו לכאן. הוא נהפך לאדם חדש, גם אם הדבר אינו מורגש, כי השינוי לא נעשה בבת אחת אלא בשלבים, שלב אחרי שלב, בדיוק כמו הסנדל שלאחר שמחליפים לו את שתי רצועותיו, זו אחר זו: "פנים חדשות באו לכאן".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר