סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

למה יש רע בעולם? / הרב אורי גמסון

חסידות על הדף

שבת קלז ע"ב


מל ולא פרע את המילה - כאילו לא מל.

לשם מה יצר הקב"ה את הרע? האם לא היה הרבה יותר פשוט אם הרע שיש בעולם היה נעלם?

על השאלה הכבדה הזו עונה המגיד מקוז'ניץ בספרו עבודת ישראל (ליקוטים לאבות ה,א) מתוך שאלה אחרת שמתעוררת על המשנה הראשונה בפרק החמישי של פרקי אבות: "בעשרה מאמרות נברא העולם... אלא להפרע מן הרשעים...וליתן שכר טוב לצדיקים".

האם זה סביר לומר שהקב"ה שכולו טוב, ברא את העולם בצורה מסוימת רק כדי שתהיה לו הצדקה להעניש את הרשעים?

לכן הוא אומר שיש לשים לב, שכן המשנה לא אומרת "להעניש את הרשעים", אלא "להפרע מן הרשעים", והמילה "להפרע" מכילה משמעות אחרת לגמרי.

מתוך דברי הגמרא בסוגייתנו: "מל ולא פרע", ניתן ללמוד שמשמעות המילה להפרע היא מלשון לגלות משהו שהיה מוסתר קודם.

על יסוד זה נבין כי הרע כשלעצמו הוא כלי, שכאשר הוא מתועל לכיוונים שלילים הוא הרסני, אבל עיקרו ניתן בעולם בכדי שבני האדם יוכלו להתגבר עליו ובזכות זה להתקרב יותר לרבש"ע.

הרשעים במעשיהם משתעבדים לרוע ונכנעים לו, אבל דווקא במחזה הזה, שמבהיר לנו עד כמה קשה לעלות למעלה מהרוע, מתגלה ומתבהר לעיניי כולם עד כמה מעשיהם של הצדיקים הם שווי ערך בעיני הקב"ה, ועד כמה אין לקחת מעשים טובים שנעשים כמובנים מאליהם.

על יסוד פירוש זה יש לקרוא את המשנה כהמשך אחד ולומר שהמשפט "להפרע מן הרשעים" הוא הגילוי שמוביל ל"ליתן שכר טוב לצדיקים", ולא ניתן להבין כדבעי את מעשיהם של הצדיקים אם לא שאנחנו רואים עד כמה הרוע נוכח בעולם.

זו לא הצדקה לכניעה לרוע, אלא ההיפך: מתוך מבט על הרשע וההרס שהוא זורע בעולם, אנחנו יכולים ללמוד עד כמה אנחנו צריכים לייקר כל התגברות שאנחנו זוכים להתגבר על הרע, ולהוקיר תודה וטובה על מעשה טוב שאנחנו זוכים לעשות. זה לא מובן מאליו!

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר