סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

חשיבות סדר פעולות / רפי זברגר

נידה סא ע''ב - סב ע''א
  

הקדמה

למדנו כי כתמים המקיימים את כל דיניהם, כמו למשל: הינן על דבר המקבל טומאה, בעלי ''צבע טמא", לא נמצאה עילה לתלות עליה כדי להכשירה ועוד, מטמאים את האשה והיא מוגדרת כאשה נידה. כמו כן הבגד עצמו טמא ומטמא במגע כל עוד הכתם נמצא עליו. כדי לטהר את הבגד יש להסיר את הכתם ולאחר מכן להטבילו במקווה. 
במאמר זה נלמד משנה המסבירה כיצד מסירים את הכתם מן הבגד. 
 

הנושא

שבעה סמנין מעבירין על הכתם: רוק תפל, מי רגלים, ומי גריסין, ומי רגלים, ונתר, ובורית, קמוניא, ואשלג.
הסרת הכתם מתבצעת על ידי כבוס הבגד בשבעה סמנין המפורטים במשנה:
1-3. רוק תפל, מי רגלים ומי גריסין – המשנה תסביר מיד.
1. נתר – חומר הנקרא נתרן (ישנם גם הסברים אחרים).
2. בורית – הגמרא מסבירה כי מדובר בעשב. 
3. קמוניא – צמחים הגדלים בביצות מלח
4. אשלג – אשלגן המצוי בין "נקבי מרגליות".
הטבילו ועשה על גביו טהרות, העביר עליו שבעה סמנין ולא עבר - הרי זה צבע, הטהרות טהורות, ואינו צריך להטביל.
אם לא עשה כהוגן ולא כיבס את הבגד בשבעת הסמנין וישר הטבילו במקווה, אלא שלאחר מכן השלים את הבדיקה וכיבס בסמנים, אך הצבע לא עבר. עובדה זו שהצבע לא עבר מוכיחה כי לא מדובר בכתם של דם (שבעה סמנין בכל מקרה מנקים דם או גורמים לדיהויו), ולכן בעצם הבגד טהור ואין צריך להטבילו שוב במקווה. 
עבר או שדיהה הרי זה כתם - והטהרות טמאות וצריך להטביל.
אם לאחר הכיבוס בשבעת הסמנין, הכתם התנקה לגמרי או דהה באופן חלקי, הרי זו עדות כי הכתם אמנם היה כתם של דם, ולכן צריך להטביל את הבגד בשנית, על מנת לטהרו (הטבילה צריכה להיות לאחר הכיבוס עם הסמנין).
עתה מסבירה המשנה שלושה מתוך שבעת הסמנין:
איזהו רוק תפל - כל שלא טעם כלום.
רוק צריך להיות של אדם שלא טעם כלום באותו יום. 
מי גריסין - לעיסת גריסין של פול חלוקת נפש.
מין גריסין הנקרא פול, אשר נחלק לשניים ונלעסו זמן רב ונתערב עם רוק הפה.
מי רגלים - שהחמיצו.
מי רגלים אשר הסריחו וגרמו להחמצה. 
וצריך לכסכס שלש פעמים לכל אחד ואחד.
פעולת הכיבוס צריכה להיות שלש פעמים לכל סמן משבעת הסמנין, כפי סדרם המובא במשנה. 
העבירן שלא כסדרן או שהעביר שבעה סמנין כאחת לא עשה ולא כלום.
אם לא עשה כנדרש, או שהכיבוס בסמנין לא לפי הסדר של המשנה, או שכיבסן יחד ולא כל סממן לחוד הרי שאין זה מוגדר כיבוס ויש לחזור על הפעולה בשנית.
 

מהו המסר

אם ביצע את כל פעולת הכיבוס כהלכתו, אך טעה והפך את הסדר בין שני סמנין – לא עשה כלום. 
ישאל השואל: מה כבר משנה, הרי העביר את כל הסמנין, דאג שכל סמן ישופשף עם הבגד שלש פעמים לפי הדרישה, ובכל אופן אנו פוסקים כי התהליך לא לימד אותנו כלום. אפילו אם נשאר הצבע בעינו, ייתכן כי קרה כך בגלל הפיכת הסדר בין שני הסמנין, ואם היה נוהג כהוגן הצבע היה דוהה. 
מסקנה: אם יש הלכה הקובעת סדר פעולות, הרי שיש להקפיד מאוד לשמור על הכללים ולא לסטות מהן אפילו כמלוא הנימה. לא לומר ''חפיף'', לא משנה, העיקר שהכול בוצע, מה אכפת סדר הפעולות וכדו', אלא במקרים אלו יש לנהוג בדיוק לפי ה-MANUEL (מדריך).
 

לע''נ אבי מורי: ר' שמואל ב''ר יוסף, אמי מורתי: שולמית ב''ר יעקב, וחמי: ר' משה ב''ר ישראל פישל ז''ל
תגובות תתקבלנה בברכה ל: [email protected]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר