סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם הכותים לא משקרים?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

נידה נז ע"א

  

מהמשנה ומסוגיית הגמרא עולה שהכותים הקפידו לקיים רק את דברי התורה שבכתב ולא את דברי התורה שבעל פה, ואת הפסוק "ולפני עיור לא תתן מכשול" הם הבינו כפשוטו. לכן לפי שיטתם אין להם איסור להכשיל יהודי אחר בעבירה. משום כך מקשה הגמרא איך ניתן לסמוך על דבריו של כותי בקשר לאיסור דאורייתא, והרי לא איכפת לו להכשיל אנשים אחרים בעבירה.
 
בעל ערוך לנר מקשה על קושיית הגמרא: והרי האיסור לשקר מפורש בתורה, ומכיוון שהכותים מקפידים על כל האיסורים שנאמרו בתורה, לכאורה אפשר לסמוך עליהם ואין לחשוש שהם משקרים. בתירוץ הקושיה יש אומרים שהאיסור לשקר מן התורה חל רק לגבי שקר בבית דין או שקר שגורם למשקר רווח ממוני. שקרים אחרים אינם אסורים מן התורה, אלא ממקורות אחרים בספרי הנביאים שהכותים אינם מקבלים.
 
אכן, נראה שההנחה שכל מי שכלפי חוץ מקיים את מצוות התורה ממילא אינו משקר - אינה הכרחית. התכונה של אמירת אמת קשה מאוד להשגה, ואף על יהודים כשרים אמר ירמיהו הנביא (ט,ד): "וְאִ֤ישׁ בְּרֵעֵ֙הוּ֙ יְהָתֵ֔לּוּ וֶאֱמֶ֖ת לֹ֣א יְדַבֵּ֑רוּ לִמְּד֧וּ לְשׁוֹנָ֛ם דַּבֶּר־שֶׁ֖קֶר הַעֲוֵ֥ה נִלְאֽוּ". סתם אנשים אינם בחזקת דוברי אמת כל הזמן ובכל דבר. רק לעתיד לבוא, התנבא הנביא צפניה (ג,יג) על אלו שיישארו מעם ישראל: "שְׁאֵרִ֨ית יִשְׂרָאֵ֜ל לֹֽא־יַעֲשׂ֤וּ עַוְלָה֙ וְלֹא־יְדַבְּר֣וּ כָזָ֔ב וְלֹֽא־יִמָּצֵ֥א בְּפִיהֶ֖ם לְשׁ֣וֹן תַּרְמִ֑ית".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר