סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם אינקובטור יכול לתת כוח חיים?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

נידה מד ע"ב

  

ב"הלכה ברורה" מובא הדין שאם נפטר תינוק שנולד בחודש השמיני אין מתאבלים עליו ואם נולד בחודש התשיעי מתאבלים עליו, כי אין מתאבלים על תינוק שלא היה לו פוטנציאל של חיים. לכן בדרך כלל אם התינוק מת בתוך שלושים יום מלידתו לא מתאבלים עליו, כי כנראה שזה היה נפל, שנולד בחודש השמיני, ומלידתו כבר לא היה לו פוטנציאל של חיים.

רבותינו האחרונים נחלקו בדינו של תינוק שנולד בטרם זמנו ושמו אותו באינקובטור, ולאחר יותר משלושים יום – מת. הגרש"ז אויערבך כתב (מנחת שלמה ב-ג סימן צט): "בנוגע לבן ח' שחי באינקובטור יותר מל' יום חושבני דיש לדון דכיון שההריון ודאי לא נגמר אלא שהחום שבתוך האינקובטור כאילו הוא משלים עפ"י רוב את ההריון, ולכן יש מקום לומר דאפילו אם מת לאחר ל' יום מכל מקום הרי נתברר שהמכשיר לא הצליח להשלים כביכול את ההריון וצריך להחשב כבן ח' שאין מתאבלין עליו". כלומר הגרש"ז אויערבך הבין שהאינקובטור הוא זה שנתן לתינוק את הכוח לחיות יותר משלושים יום, אבל בלי זה הרי הוא נפל.

לעומת זאת בשו"ת דעת סופר (יו"ד סימן קיד) כתב שהאינקובטור לא יכול לגרום לנפל לחיות יותר משלושים יום, והעובדה שהתינוק שרד וחי יותר משלושים יום היא ההוכחה העיקרית לכך שתינוק זה היה בר חיים, כי אילו היה נפל היה מת בתוך שלושים יום, וברגע שחי יותר מזה – יצא מכלל נפל, כי מה שמחממים את התינוק באינקובטור זהו רק לחיזוק התינוק, אבל כוח החיות שלו נמצא בו באופן טבעי, ואם הוא נפל אז גם האינקובטור לא מועיל לו לחיות מעבר לשלושים יום.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר