סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

כמה זמן נמשך הריון?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

נידה לח ע"ב

  

בגמרא נאמר שהגימטריה של המילה "הריון" היא 271, כי הריון נמשך בדיוק 271 ימים. לפי הדעה הזו עובר הנולד בחודש התשיעי יכול לחיות ולהיות בר קיימא רק אם הוא נולד בסוף החודש התשיעי, כי "יולדת לתשעה אינה יולדת למקוטעין". יש חשיבות עצומה להלכה זו בעניין ייבום, שכן רק אם אדם נפטר ללא ילד בר קיימא אשתו חייבת להתייבם, אולם אם נולד לו ילד בר קיימא אז אשתו פטורה ואף אסור לה להתייבם. לפי מה שנאמר בגמרא אם הילד נולד לפני סוף החודש התשיעי הוא אינו נחשב בר קיימא ואם אביו נפטר ולא היו לו ילדים אחרים אזי האלמנה צריכה ייבום או חליצה כדי להתיר לה להתחתן.

אולם הרמ"א (אה"ע קנו,ד) כתב: "כבר תמהו על זה רבים, שהחוש מכחיש זה", לכן הוא פסק להלכה שאפילו אם העובר נולד בתחילת החודש התשיעי הוא נחשב לבר קיימא והאישה פטורה מייבום.

איך אפשר להסביר את זה שבגמרא נאמר אחרת? התשובה של הרמ"א (על פי הרשב"ש) היא: "שאנו צריכין לומר שעכשיו נשתנה הענין".

ישנם כמה וכמה עניינים שנאמר לגביהם שהטבע השתנה ממה שהיה בתקופת הגמרא. אחד המקורות הברורים לכך הוא הנאמר במסכת מועד קטן (יא,א) שטוב לאכול דג כאשר הוא כמעט מסריח. תוספות שם כבר כותבים שבזמננו אנו תופסים שזו סכנה לאכול דג כזה. מקור נוסף הוא הנאמר במסכת חולין שבהמה אינה נותנת חלב אם לא ילדה, ואילו בתוספות שם (מז,א ד"ה כל הני) כתבו שהבהמות שלנו שונות ממה שהיה פעם ונותנות חלב גם ללא שילדו. ישנם עוד עניינים שבהם שינוי המציאות גורם לשינוי בפסיקת ההלכה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר