סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם קיימים היום צדוקים?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

נידה לג ע"ב

  

הצדוקים היו יהודים שלא הקפידו לקיים את כל דיני התורה. במשנה יש מחלוקת בקשר לבת של צדוקי, לדעת תנא קמא היא כמו אביה ומשפחתה, וכשם שהם נחשבים טמאים כך גם היא. לעומת זאת רבי יוסי סבור שיש לה חזקת כשרות, אלא אם כן ידוע שאינה מתנהגת לפי ההלכה.

הרמב"ם בפירושו למשנה כותב שאין הלכה כרבי יוסי, אולם למרבה הפלא, בספרו היד החזקה הוא כלל אינו מתייחס להלכה זו.

בעל ערוך לנר מסביר את השמטת הרמב"ם בכך שדרכו של הרמב"ם היא להביא בהלכותיו רק את ההלכות שינהגו לדורות כאשר ייבנה בית המקדש, ואז לא יהיו צדוקים, כי "קשר פושעים יכלה". הוא מוסיף שאפילו כאשר הרמב"ם מביא הלכות שנוהגות בזמן הזה אין דרכו להביא הלכות שהיו תקפות לזמן מסוים ולא לזמן אחר, אלא רק מה שנוהג בכל עת, והצדוקים היו רק לשעתם וכבר אינם קיימים.

על דבריו האחרונים יש להעיר, שאמנם השם "צדוקים" כבר לא קיים, אבל האידיאולוגיה של כפירה בתורה שבעל פה כדי לאפשר להקל יותר על החיים הייתה קיימת ועדיין קיימת, אלא שהשם של הכת המאמינה בה מתחלף ומשתנה. כך כותב הרמב"ם בפירושו למשנה (אבות א,ג): "ומני אז צמחו אלה הכתות הארורות, קהילות המינים אשר ייקראו בארץ הזאת - רצוני לומר: מצרים - קראין, ושמם אצל החכמים צדוקין וביתוסיין, והם אשר החלו להטיל דופי בקבלה, ולפרש הכתובים כפי מה שיראה לכל אדם, מבלי השמע לחכם כלל, בניגוד לאומרו יתעלה: (דברים יז יא): "על פי התורה" וכו' "לא תסור" וכו'".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר