סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

לחפש לימוד זכות / רפי זברגר

נידה  לג ע''ב
  

הקדמה

במשנה בתחילת הפרק (לא:) למדנו מה דין טומאה אצל בנות כותים, שאינן חלק מ''עם ישראל המקורי'' והתגיירו בשלב מאוחר יותר (הזכרנו כי יש מחלוקת לגבי טיב גיורם). 
במשנה בדף שלנו אנו עוברים לדון בבנות ישראל, אך כאלו שהן "חשודות" על שמירת תורה שבעל פה. מדובר בבנות צדוקים, כת בימי בית שני, אשר כאמור כפרו בתורה שבעל פה.  
 

הנושא

בנות צדוקין, בזמן שנהגו ללכת בדרכי אבותיהן - הרי הן ככותיות.
תנא קמא סובר כי לגבי טומאת בנות של צדוקים יש לבחון כל מקרה לגופו. אם אנו רואים כי בת זו הולכת בדרכי אביה, אינה מקפידה על הלכות הנלמדות בתורה שבעל פה, הרי הן נידונו כמו כותים שלמדנו במשנה הקודמת. 
דוגמא: אנו חוששים שהיא שומרת גם על דם ''שאינו מארבע מראות דם טמאים''. למשל, אם ראתה דם ירוק , היא שומרת שבעה ימים מיום שראתה את הדם הירוק. לאחר מכן היא מטהרת את עצמה, למרות שייתכן שתראה דם אדום למחרת, והייתה צריכה לשמור שבעה ימים מרגע שראתה את הדם האדום. התוצאה: אשה זו תשמש גם בימי נידותה (עברו שבעה ימים מיום ראיית דם ירוק, אך לא עברו שבעה ימים מיום ראותה דם אדום). לכן, נשים כאלו – נידונות כמו כותיות. 
פרשו ללכת בדרכי ישראל - הרי הן כישראלית.
אם אנו יודעים כי בת זו שומרת על דיני טומאה וטהרה כמו בת ישראל כשירה, למרות שהיא בת לצדוקי, הרי שנידון אותה כישראלית כשירה לכל דבר, ולא נטמא אותה כמו נשים כותיות. 
רבי יוסי אומר: לעולם הן כישראלית עד שיפרשו ללכת בדרכי אבותיהן:
רבי יוסי הולך עוד יותר רחוק ואומר, כי סתם בת של צדוקי הינה כשירה לחלוטין, עד אשר נדע במפורש כי היא אינה שומרת על כל דיני נידה כישראלית כשירה. 
 

מהו המסר

למדנו היום במשנתנו על הרעיון אשר מנחה אותנו ''ללמד זכות'' על בנות ישראל. לא להכריז על כל בת של צדוקי כי גם היא הולכת בדרכי אביה, ואינה שומרת על דיני תורה שבעל פה. יש לבחון ולבדוק, אם אמנם שומרת היא כדת וכדין – אז נידונה כבת ישראל כשירה לכל דבר ועניין. רבי יוסי כאמור, הולך בכיוון זה צעד אחד קדימה וקובע, כי "ברירת מחדל'' של כל אישה, גם בת של צדוקי, שהיא כשירה. רק אם אנו יודעים במפורש שהיא אינה שומרת, אז נידונה ככותית.
המסר החשוב שניתן ללמוד מכאן, לא להחליט החלטות חשובות על סמך מראה חיצוני כזה או אחר. הנה אנו רואים כי במבט ראשון, היא בת של צדוקי, ויש סיכוי גדול שהיא הולכת בעקבות אביה. אך אנו לא מחליטים על סמך מראה חיצוני. בודקים היטב לדעת את ''טיב הנערה'' ואם היא צדיקה וכשירה נידון אותה ככזאת.
נשתדל מאוד ללכת בדרך לימוד זכות, הכתובה כבר במשנה באבות (א', ו'): יהושע בן פרחיה אומר: עשה לך רב, וקנה לך חבר והוי דן את כל האדם לכף זכות.
 

לע''נ אבי מורי: ר' שמואל ב''ר יוסף, אמי מורתי: שולמית ב''ר יעקב, וחמי: ר' משה ב''ר ישראל פישל ז''ל
תגובות תתקבלנה בברכה ל: [email protected]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר