סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מי היה רבי יצחק מגדלאה?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

נידה כז ע"ב

  

בגמרא מובא מאמר משמו של רבי יצחק מגדלאה. השם הזה לא כל כך שכיח ומשום כך כתב המהר"ץ חיות (מבוא התלמוד פרק יז) שישנם חכמים בגמרא שבגלל מיעוט דבריהם לפעמים נקראו על שם מאמר שאמרו, ואותו רבי יצחק מגדלאה הוא זה שהסביר בפרק אלו מציאות (ב"מ כה,א) שמי שמוצא שלשה מטבעות זה על גב זה חייב להשיב אותם רק אם הם "עשויים כמגדלים". כיוצא בזה ישנו במסכת ברכות (נג,ב) חכם שאמר שמי שידיו מזוהמות אסור לו לברך ברכת המזון, ושמו הוא: רבי זוהמאי. לא מסתבר שאביו נתן לו שם כזה, אלא כנראה שהוא נקרא כך בגלל שזה היה המאמר היחיד שאמר בש"ס.

אמנם הרב ראובן מרגליות זצ"ל (בספרו לחקר שמות וכינויים בתלמוד, עמוד 6) כותב שלגבי רבי יצחק מגדלאה זו השערה רחוקה, משום שדבריו נזכרו בכמה וכמה מקומות (שבת קלט,א, יומא פא,ב, אצלנו בנידה כז,ב וכן לקמן בדף לג,א, ב"ר פ"ה ועוד) ולא רק לגבי מטבעות העשויים כמגדלים. לכן הוא מציע שרב יצחק מגדלאה נקרא כן על שם מקומו "מגדלא", שמוזכר בכמה מקומות בתלמוד הירושלמי, ומשם היה עוד חכם שנקרא רבי יהודה מגדלאה שנזכר בירושלמי (ברכות פ"ט ה"ב).

תגובות

  1. א אייר תשפ"ב 10:01 רבי יצחק מגדלאה | יהודה חרץ

    ולאלה האומרים שנקרא כן ע״ש מקומו אולי בגלל שמו זכה לאמר שמועתו זו ששמו של אדם גורם אם לטוב אם למוטב (כגון המעשה עם כידור). תחזקנה ידיכם!

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר