סקר
עם סיום מסכת עירובין






 

מהו "ושמחנו בתיקונו"?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

מדות לה ע"א

  

נאמר במשנה שבעזרת הנשים בנו גזוזטרא, ומוסבר במסכת סוכה (נא,ב) שזה היה נקרא "תיקון גדול", שעשו בבית שני שלא יתערבו האנשים עם הנשים בשמחת בית השואבה, ולכן בנו עזרת נשים מלמעלה והאנשים היו למטה.
 
בשם הגר"א מפרשים את נוסח התפילה בחגים: "והראנו בבניינו ושמחנו בתיקונו", שאנו מתפללים שנזכה לראות את בניין בית המקדש ולשמוח בתיקון הגדול הזה שבו יהיו הנשים למעלה והגברים למטה.
 
על כך ניתן לשאול: מדוע השמחה תלויה דווקא בתיקון הזה? וכי לא תהיה שמחה גם מבלעדי זה?
 
מבארים האחרונים על פי מה שכתב הב"ח שכאשר יש עירבוב בין גברים לנשים אין לומר "שהשמחה במעונו", והכוונה היא ששמחה מושלמת היא כולה רוחנית ללא כל קשר לגשמיות, ובמצב שבו יושבים גברים ונשים ביחד אין רוחניות מושלמת וממילא גם השמחה אינה בשלימותה.
 
על פי זה אפשר להבין את נוסח התפילה לפי ביאור הגר"א: "ושמחנו בתיקונו", שדווקא כאשר יהיה התיקון הגדול בבית המקדש נוכל לשמוח שמחה רוחנית שלימה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר