סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם מותר להכניס מיטה לבית כנסת?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

תמיד כו ע"ב

  

במשנה נאמר שהכהנים שעבדו בבית המקדש הגיעו לעבודתם בלילה וישנו בבית המקדש בבית המוקד על הרצפה או על רובדים של אבן.

בגמרא נשאלה השאלה מדוע לא הכניסו לשם מיטות כדי שיוכלו לישון באופן נוח יותר? התשובה היא שאין זה "דרך ארץ" להכניס לשם מיטות.
 
ב"בירור הלכה" יובא שאפשר להבין תשובה זו בשני אופנים: יש מפרשים שהכנסת מיטות היא בזיון לבית המקדש. אולם מדברי הרמב"ם עולה שהוא מפרש שכשם שכל שומרי חצרות המלכים לא ישנים על מיטות אלא על הרצפה, כך גם צריכים לנהוג הכהנים בבית המקדש, כלומר לדעתו אין זה בזיון להכניס מיטות לבית המקדש, אלא חלק מתפקידם של הכהנים שעובדים בבית המקדש הוא לישון באופן כזה שמראה שהם זריזים ומוכנים לעבודתם בכל רגע נתון ואינם חושבים כהוא זה על הנוחות של עצמם אלא נתונים כל כולם לעבודת המלך.
 
ההבדל להלכה בין שני הפירושים הוא: האם יש משום בזיון בהכנסת מיטה לבית כנסת. לפי הפירוש הראשון שהכנסת מיטה נחשבת לבזיון, כשם שיש בזה בזיון בבית המקדש כך גם לבית כנסת, שנקרא מקדש מעט, אסור להכניס מיטה, וכך פוסק המגן אברהם (קנא סק"ד). אולם לפי פירוש הרמב"ם אין ראיה מהגמרא שיש משום בזיון בהכנסת מיטה לבית הכנסת. כך כתב בספר מעשי למלך.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר