סקר
עם סיום מסכת עירובין






 

בקשת הכבוד יכולה להיות נסתרת

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

מעילה יח ע"א

  

כאשר לובשים שלוש שכבות של בגדים, השכבה הפנימית והשכבה החיצונית מתבלות ונפגמות מהר, בגלל החיכוך עם הגוף ועם האויר, ואילו השכבה האמצעית נפגמת הרבה יותר לאט. לפי המבואר בגמרא רבי עקיבא וחכמים נחלקו האם להחשיב את השכבה האמצעית כדבר שאינו נפגם, מכיוון שאינו נפגם מיד, או לדבר הנפגם בגלל שסוף סוף לאחר זמן גם שכבה זו נפגמת.

הגר"א כתב שהבגדים הם משל למידותיו של האדם. אפשר לומר ששלוש שכבות הבגדים הינן משל לקנאה, התאוה והכבוד, שהן שלוש תכונות המצויות בשלוש "שכבות" של נפש האדם: התאוה היא ברובד הגופני, בנפש המצויה בכבד, הקנאה היא ברובד השכלי, בנשמה המצויה במוח, ואילו הכבוד הוא ברובד האמצעי, ברוח המצויה בלב.

כשם ששכבות הבגדים הקיצוניות, הפנימית והחיצונית נפגמות מהר, כך אדם הפגום במידת התאוה או הקנאה יכול לשים לב לכך מיד, שכן הוא יכול להרגיש את התאוה בגופו ולשים לב למחשבת הקנאה העוברת במוחו. אולם בקשת הכבוד הינה יותר נסתרת, כשם שהמלבוש האמצעי מוגן יותר ומכוסה משני צדדיו, כך גם לפעמים קשה אפילו לאדם עצמו להיות מודע לכך שהוא מבקש כבוד.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר