סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

איך ייתכן שחיסרון הינו כבוד שבת?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

מעילה ט ע"א

  

בגמרא נאמר שכאשר הכהנים מוציאים את הדשן מהמזבח אל מחוץ לעיר הם צריכים ללבוש בגדי כהונה פחות חשובים מאשר הבגדים שאיתם הם עושים את העבודה בתוך בית המקדש, כפי שנאמר (ויקרא ו,ד): "וּפָשַׁט אֶת בְּגָדָיו וְלָבַשׁ בְּגָדִים אֲחֵרִים וְהוֹצִיא אֶת הַדֶּשֶׁן אֶל מִחוּץ לַמַּחֲנֶה". בקשר לכך מובא המשל של רבי ישמעאל: "בגדים שבישל בהם קדירה לרבו אל ימזוג בהם כוס לרבו". לא מכובד שהעבד ילבש את בגדי העבודה המלוכלכים בזמן שהוא משרת את אדונו.

במסכת שבת (קיט,א) נאמר שעל פי המשל הזה היה נוהג רב ענן ללבוש בגדים שחורים ביום שישי. רש"י מסביר שכוונתו הייתה להודיע שביום שישי ראוי להתעסק בהכנות לשבת וללבוש בגדים שיכולים להתלכלך מהבישול, ולא לנהוג בחשיבות וללבוש בגדים מכובדים שמקפידים לא ללכלך אותם.

לעומת זאת הרמח"ל בספר מסילת ישרים (פרק יט) מסביר שכוונת רב ענן בלבישת בגד שחור ביום שישי הייתה שכאשר ילבש בשבת בגדים נאים יותר הניגוד בין הבגדים יהיה ניכר וכך בגדי השבת הנאים יהיו בולטים יותר לעין ויהיה ניכר יותר כבוד השבת.

מכאן הוא לומד שכבוד השבת מתבטא לא רק בדברים החיוביים שעושים לכבודה, אלא גם ביצירת העדר וחיסרון לפני השבת. גם אלו הינם מכלל כבוד השבת מפני שמטרתם היא ליצור ניגוד ליתרון של השבת ולהבליט את כבודה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר