סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

משמעות תהליך הגיור

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

כריתות ט ע"ב

  

בגמרא וב"הלכה ברורה" נאמר שתהליך הגיור נלמד מהתהליך שעברו בני ישראל מיציאת מצרים עד מתן התורה במעמד הר סיני, ותהליך זה כולל שלושה שלבים: א. מילה. ב. טבילה במקווה. ג. הקרבת קרבן. הרמב"ם מפרט שאת ברית המילה עשו עוד כשהיו במצרים, ואילו הטבילה נעשתה במדבר קודם מתן תורה, כפי שנאמר (שמות יט,י): "וקדשתם היום ומחר וכבסו שמלותם", וכן הקרבת הקרבן. יש לשאול: מדוע היה חשוב לרמב"ם לפרט שברית המילה נעשתה עוד במצרים?

ייתכן ששלשת השלבים של הגיור הם הכנה לקבלת התורה, ומשמעותם היא: הימנעות משלוש העבירות החמורות ביותר: ברית המילה היא כנגד גילוי עריות, הטבילה במקווה כנגד שפיכות דמים, והקרבת הקרבן כנגד עבודה זרה. ייתכן שמשום כך, מכיוון שמצרים הייתה ידועה בתרבות של גילוי העריות שהיה בה, כפי שנאמר (ויקרא יח,ג): "כמעשה ארץ מצרים... לא תעשו", לכן חשוב להדגיש שעם ישראל עשו את ברית המילה עוד כשהיו בתוך מקום הטומאה, כבר שם הם קבלו על עצמם להתקדש, ולשם כך היו צריכים כוחות נפש גדולים, לרצות לא להיות כמו המצרים, וכך צריכה להיות שאיפתו של כל גר צדק: לצאת ממקום הטומאה שבו הוא נמצא לקדושת ישראל.

מובן מאליו גם ששלושת השלבים הללו היו רק הכנה לקבלת התורה ששם אמרו ישראל: נעשה ונשמע, וכמו כן בגיור, לאחר שלושת השלבים הללו עיקר מהותו של הגיור הוא קבלת עול המצוות שמקבל עליו הגר, ובלעדי זה הגיור חסר משמעות.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר