סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מה הכוונה "בגפו"?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

תמורה ל ע"א

  

ב"הלכה ברורה" מובאים דברי הרמב"ם הפוסק שעבד עברי מותר בשפחה כנענית רק אם יש לו אישה ובנים. מקור הדברים הוא במסכת קידושין (כ,א) על פי הפסוק (שמות כא,ג): "אם בגפו יבוא בגפו יצא", כלומר שאם העבד נכנס לעבדות בגפו, ללא משפחה, אזי אין רבו יכול לכופו להתחתן עם שפחה כנענית ולהוליד ילדים, אולם אם הוא נכנס לעבדות כשכבר הייתה לו משפחה אז רבו מוסר לו שפחה כנענית.

רש"י בפירושו לתורה כותב ש"בגפו" היינו שלא היה נשוי אישה, משמע שהעניין תלוי בשאלה אם יש לו אישה, ואין זה משנה אם יש לו ילדים.

המשנה למלך (עבדים ג,ד) הקשה עליו שמלשון הגמרא והפוסקים משמע שצריך שיהיו לו אישה ובנים ומדוע כתב רש"י שדי בכך שיהיה נשוי.

בביאור דעת רש"י כתב הרש"ש שהביטוי "יש לו אישה ובנים" מתפרש שיש לו אישה או בנים (שכן לפעמים בלשון חז"ל האות ו משמעותה או). להבנתו אם יש לו אישה ללא ילדים, או ילדים ללא אישה (כגון שמתה אשתו) אין הוא נחשב "בגפו" ובאופן זה רבו מוסר לו שפחה כנענית. הגרי"ש אלישיב זצ"ל אמר שדברים אלו מאוד נראים. נראה שבעניין זה יש הבדל בין אדם שחי לבד לבין מי שלא חי לבד. אדם שחי לבדו ללא כל מחויבות לאחרים אין אדונו יכול למסור לו שפחה כנענית שיהיה צריך להיות מחויב לחיות איתה, אולם אדם שכבר יש לו מחויבות כל שהיא כלפי אחרים, בין אם זו אישה ובין אם אלו ילדים – רבו מוסר לו שפחה כנענית.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר