סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

איך מותר לתלמיד חכם להציג את עצמו?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

ערכין כד ע"א

  

במשנה נאמר שמותר למי שמוכר עבד להלביש אותו בבגדים יפים, כדי שימצא חן בעיני הקונה ויעלה את מחירו. לעומת זאת במסכת בבא מציעא (ס,א) נאמר שאסור למוכר לפרכס וליפות את סחורתו. אכן בגמרא שם וב"בירור הלכה" מבואר שהעיקרון הוא שמותר למוכר להציג את סחורתו במצב המיטבי שלה, אולם אסור לו להציג מצג שווא של יופי מלאכותי שאין בה.

חילוק דומה לזה מצאנו גם לגבי תלמיד חכם שמציג את עצמו: מצד אחד נאמר במסכת נדרים (סב,א) שמותר לתלמיד חכם שמגיע למקום שבו אין מכירים אותו, להודיע שהוא תלמיד חכם, כדי שיוכל לזכות בזכויות שנתנו לתלמידי חכמים, כגון הקדמת התור או פטור ממיסים מסוימים. כלומר מותר לו להציג את עצמו ולתאר את תוארו כפי שהוא באופן המיטבי.

אולם מצד שני נאמר בירושלמי (שביעית פ"י ה"ג) שאם אדם למד מסכת אחת, ואנשים מכבדים אותו בכבוד הראוי למי שלמד שתי מסכתות חייב הוא לומר להם שהוא למד רק מסכת אחת. כלומר אסור לו להציג מצג שווא של מה שאין בו.

למרות שמותר לאדם להציג את מה שהוא יודע כפי שהוא, מסופר על הרב יצחק בלאזר זצ"ל, מגדולי בעלי המוסר, שישב פעם באסיפת תלמידי חכמים שהתקשו בקושייה עצומה וכמעט לא הצליחו לתרצה. בסופו של דבר אחד מהם מצא תירוץ אחד ולאחר מכן מצא אחר תירוץ נוסף. הוא ישב כל הזמן בשקט ולא אמר דבר. לאחר מכן התברר ששני התירוצים כתובים בספרו פרי יצחק, אולם ברוב ענוותנותו הוא לא רצה לומר זאת.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר