סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

נשים בקריאת מגילה

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

ערכין ג ע"א

  

בגמרא נאמר שנשים חייבות במקרא מגילה בפורים. ב"בירור הלכה" למסכת מגילה מובאות שלוש שיטות של הראשונים בהגדרת חיוב הנשים:

א. נשים חייבות בדיוק כמו גברים, ולכן אישה יכולה לקרוא את המגילה ולהוציא את הגבר ידי חובה.

ב. גברים חייבים ב"מקרא מגילה" ואילו נשים חייבות "לשמוע" את המגילה, לכן אישה אינה יכולה להוציא איש ידי חובתו, כי כדי להוציא אחר ידי חובה צריך המוציא להיות חייב באותה רמת חיוב. לפי דעה זו אישה יכולה להוציא אישה אחרת.

ג. ישנה דעה נוספת לפיה אישה חייבת רק לשמוע ואינה יכולה להוציא ידי חובה אפילו אישה אחרת, שכן היא חייבת ב"שמיעה" ולא ב"קריאה". להלכה השולחן ערוך מביא את שתי הדעות: הדעה שנשים חייבות כמו גברים והדעה שנשים אינן מוציאות את האנשים ידי חובה, ואילו מדברי הרמ"א נראה שמכריע שנשים חייבות לשמוע את המגילה ולא לקרוא, לכן הוא כותב שכאשר אישה קוראת את המגילה היא אינה מברכת "על מקרא מגילה", אלא "לשמוע מקרא מגילה".

לדעה שנשים חייבות רק בשמיעה אפשר למצוא תימוכין בספר הזוהר (פנחס), שם נאמר שארבעת החושים: ראיה, שמיעה, ריח ודיבור הם כנגד ארבע החיות שיש במרכבה. על פי פירוש הסולם שם כוח השמיעה הוא כנגד מידת הבינה. כידוע הבינה היא מידה ששייכת במיוחד לנשים, שכן אמרו חז"ל (נדה מה,ב) שנתן הקב"ה באישה בינה יתירה יותר מבאיש, כלומר שכוח השמיעה נמצא בנשים באופן מיוחד יותר מאשר בגברים, אולי זוהי הסיבה שנשים חייבות בשמיעה דווקא.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר