סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

חידושו של הגאון הרוגוטשובי

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

בכורות סא ע"א

  

ישנה הלכה מקובלת שכאשר מונה אדם את הבהמות למעשר בהמה, אם בטעות אמר על הבהמה התשיעית או האחת עשרה "עשירי" – היא מתקדשת.

הרמב"ם המובא ב"הלכה ברורה" פוסק שקדושה זו חלה בין אם עשה זאת בטעות או בכוונה, ואפילו אם קרא גם לתשיעי וגם לאחד עשר "עשירי" – שניהם מתקדשים בנוסף לעשירי.

בגמרא נאמר שאם מינה אדם שליח שיעשר את בהמותיו והשליח קרא לתשיעי או לאחד עשר "עשירי" אזי אין תוקף לדבריו, משום שכאשר מדובר בשליח יכול המשלח לטעון: "לתקוני שדרתיך ולא לעוותי", כלומר שלחתי אותך לתועלתי ולא כדי לגרום לי נזק.

דברים אלו נפסקו להלכה ברמב"ם המובא ב"הלכה ברורה". חידוש גדול יש בדבריו של הגאון הרוגוטשובי שכתב בספרו צפנת פענח (הלכות מתנות עניים ז,טו) שרק אם השליח טעה או התבלבל וקרא "עשירי" לבהמה הלא נכונה – אין תוקף לדבריו, אולם אם השליח עשה זאת בכוונה אזי דינו כדין הבעלים ויכולות גם הבהמה התשיעית והאחת עשרה להתקדש.

לפעמים שינוי הנגרם מחוסר תשומת לב גרוע יותר משינוי שנעשה בכוונה. כאשר השליח התרשל ולא שם לב לספירה – פעולתו אינה מיוחסת למשלח ואין לה תוקף, אולם כאשר הוא עשה את השינוי בכוונה אז פעולתו מיוחסת למשלח ויש לה תוקף.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר