סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

משקפיים שמחליפים צבע בשמש

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

בכורות נח ע"ב

  

בגמרא נאמר שאסור להפריש מעשר בהמה ביום טוב, משום שצובעים את הבהמה בצבע אדום וצביעה היא מלאכה שאסורה ביום טוב.

מספרים שלפני כמה עשרות שנים עמד הרה"ג עזריאל אויערבך שליט"א בחנות משקפיים והתלבט אם לקנות משקפיים שמחליפים את צבעם בשמש. שאלה אותו המוכרת מדוע אתה מתלבט? הוא ענה: יש לי ספק בהלכות שבת, כי אבא שלי (הגרש"ז אויערבך זצ"ל) אומר שמשקפיים כאלו מותרים בשבת אבל חמי (הגרי"ש אלישיב זצ"ל) אומר שאסור ללכת בשבת עם משקפיים כאלו. אמרה לו המוכרת (שלא ידעה מיהם אביו וחמיו): אם אביך אומר כך וחמיך אומר אחרת, אז לך תשאל רב!

בהקשר לזה סיפר הרב שמחה אויערבך שליט"א (אחיינו של הגרש"ז אויערבך זצ"ל) שפעם בחול המועד בא לבקר את דודו שישב בסוכה עם תלמידי חכמים. מיד כאשר הוא נכנס ודודו ראה שיש לו משקפיים כאלו, הוא שאלו: שמחה, מה עם צובע? הוא ענה לו מדוע הוא חושב שאין בזה איסור של צובע, אולם הגרש"ז סתר את דבריו. לאחר מכן הגרש"ז דן שעה ארוכה עם היושבים שם בגדרי איסור צובע והסביר שמלאכת צובע היא באופן שמוסיפים שכבה של צבע על הדבר שאותו צובעים, כמו שצובעים את הבהמה העשירית בצבע אדום, אולם משקפיים שהצבע נמצא בתוכם ולא מתווסף כשכבה נוספת – אין זה בכלל איסור צביעה מן התורה. לסיום הוא פנה שוב לרב שמחה ואמר לו בחיוך: בפעם הבאה תשאל אם זה מותר לפני שאתה קונה!

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר