|
שני סוגי מנהיגים: אקטיבי ופסיבינקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרוןבכורות מח ע"א
בגמרא וב"הלכה ברורה" מובא הדין שאסור למלוה לגבות חוב מהערב לפני שהוא גובה מהלווה עצמו. רק אם אין אפשרות לגבות את החוב מהלווה עצמו ניתן לפנות לערב. ב"בירור הלכה" למסכת בבא בתרא (קעג,ב) מובאת מחלוקת הראשונים: לדעת הרמב"ן אם המלוה התנה מראש שיוכל לגבות את החוב ממי שירצה תחילה – אזי רשאי הוא לגבות מהערב גם בלי לנסות לגבות מהלווה עצמו, כי בענייני ממון יכול אדם להתנות כרצונו. לעומת זאת דעת הרשב"א היא שתנאי כזה אינו מועיל, משום שאין כוונתו של הערב להתחייב ולהשתעבד למלווה במצב שבו יש אפשרות לגבות את החוב מהלווה עצמו. כלומר שלדעת הרמב"ן כוונת הערב היא להשתעבד למלווה גם אם הלווה יוכל לשלם, כי הוא לוקח על עצמו את האחריות לתשלום של הלווה בכל אופן, ואילו לדעת הרשב"א אין כוונת הערב להשתעבד במצב בו הלווה יכול לשלם בעצמו, כי המלוה לא לוקח על עצמו את האחריות למצב בו יכול הלווה לשלם בעצמו. אפשר להגדיר זאת שלדעת הרמב"ן הערב הוא ערב אקטיבי, ואילו לדעת הרשב"א הוא ערב פסיבי. |