סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרגשת החידוש ביום הכפורים

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

חולין קיז

  

בגמרא מובאת דעת חכמים, שנפסקה להלכה, שבגדי הלבן שלבש הכהן הגדול ביום הכפורים, שעליהם נאמר (ויקרא טז,כג): "והניחם שם", צריכים להיגנז, ואסור לעבוד בהם פעם נוספת בבית המקדש, אפילו לא ביום הכפורים הבא.

בבירור ההלכה (למסכת יומא) מובאת מחלוקת האחרונים: לדעת המשנה למלך אם אסור לכהן הגדול להשתמש ביום הכפורים בשנה הבאה בבגדים שהשתמש בהם בשנה שעברה, כל שכן שאינו רשאי ללבוש ביום הכפורים בגדי לבן שלבש כל השנה. לעומת זאת המנחת חינוך סבור שישנה גזרת הכתוב דווקא על הבגדים שכבר השתמש בהם ביום הכפורים לגנזם, אולם אין מניעה ללבוש ביום הכפורים בשנה הבאה בגדים שהשתמש בהם כל השנה.

נראה שלכל הדעות יש צורך שהכהן הגדול ירגיש הרגשת התחדשות ביום הכפורים, שכן כל מהותה של התשובה והסליחה והמחילה היא שהאדם נעשה כבריה חדשה, אלא שנקודת המחלוקת היא האם יש צורך בהתחדשות ממש, או שניתן להסתפק בזה שאינו חוזר על ההרגל הקודם, כלומר: לדעת המשנה למלך יש צורך בהתחדשות גמורה, ולכן צריך כל יום כפור בגדים חדשים לגמרי, לעומת זאת לדעת המנחת חינוך די בכך שהכהן הגדול אינו חוזר ולובש את הבגדים שלבש ביום הכפורים הקודם, כדי לאפשר לו להרגיש את החידוש והייחודיות של יום הכפורים הנוכחי, כי אילו היה לובש את אותם בגדים שלבש ביום כפור שעבר הדבר כבר היה נעשה כ"הרגל" עבורו, כמו כל דבר שעושים פעמיים, כפי שאמר רב הונא (יומא פו,ב): "כיוון שעבר אדם עבירה ושנה בה – נעשית לו כהיתר".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר