סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

אלא אמר...

[ביאור מונחי הקישור בגמרא]

מנחות קי ע"א


אמר ריש לקיש, מאי דכתיב: +ויקרא ז'+ זאת התורה לעולה למנחה ולחטאת ולאשם? כל העוסק בתורה, כאילו הקריב עולה מנחה חטאת ואשם. אמר רבא: האי לעולה למנחה, עולה ומנחה מיבעי ליה!
אלא אמר רבא: כל העוסק בתורה, אינו צריך לא עולה (ולא חטאת) ולא מנחה ולא אשם.

1.
מהלשון "אלא אמר רבא" משמע שהוא חולק על ריש לקיש.

2.
בסוגייתנו זה ברור מאד גם מפני שמדובר שקודם רבא הקשה על פירושו של ריש לקיש, וכתוצאה מכך פרש את הפסוק באופן שונה.

3.
אולם מתוכן דברי רבא לא ברור במה הוא חולק על ריש לקיש.
ריש לקיש אמר "כל העוסק בתורה – כאילו הקריב עולה...".
ורבא אמר: "כל העוסק בתורה אינו צריך עולה..."

4.
אחד ההסברים הוא, שלפי ריש לקיש כל העוסק בתורה כאילו הקריב ומכפר על עבירות שכבר עבר, ואילו לפי רבא "אינו צריך עולה..." - מכפר ומגן גם על העבירות העתידיות ["מתיבתא", "ילקוט ביאורים", עמוד שטז].

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר