סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הבדלה (דיפרנציאציה) / רפי זברגר

מנחות פו ע"א

 

הקדמה

במשניות הקודמות עסקנו ב"חומר הגלם" של המנחות – חיטים ושעורים, המשניות בדף שלנו ממשיכות לעסוק בכך, והפעם בשמן. השמן הינו מרכיב במנחות, וגם מהווה חומר בעירה של המנורה. נלמד שהכנת השמן מן הזיתים הינה פעולה מורכבת משלבים רבים, ולכל שלב יש תכונה ו"דרגה" משלו.. 
 

הנושא

ישנם תשעה שלבים בהפקת השמן, המתחלקות באופן הבא:
1. שלשה זיתים הן -
שלושה שלבים גדילה של עץ הזית. כל פעם, ישנם זיתים אחרים אשר הגיעו לשלב של בשלות. 
הזיתים המתבשלים ראשונים הם הזיתם בראש העץ.
2. ובהן שלשה שלשה שמנים - בכל אחד משלבי הגדילה, מפיקים שמן בשלושה שלבים כמפורט להלן במשנה. 
סך הכול 3X3 = תשעה שלבים. 
עתה מפרטת המשנה את שלושת שלבים, הקיימים בכל אחד משלבי הגדילה של עץ הזית.
א. שלב ראשון:
1. הזית הראשון מגרגרו בראש הזית וכותש ונותן לתוך הסל. ר' יהודה אומר: סביבות הסל - זה ראשון.
מלקט את הזיתים שהבשילו ראשונים בראש העץ, כותש אותם בכלי מיוחד הנקרא ''מדוכה'', ולאחר מכן נותן לתוך הסל, כדי שהשמן יזוב מן הזיתים הכתושות לתוך חורים שבסל לכלי אחר המונח מתחת הסל. ביחד עם השמן נפלט גם מוהל, אך השמן צף ואותו מפרישים מתערובת זו. 
רבי יהודה חולק וסובר כי מניחים את הזיתים על דופני הסל בלבד, וכאשר השמן יוצא מן הזיתים, השמרים היוצאים גם כן מן הזיתים נדבקים ודופן, וכך מקבלים שמן זך ויותר נקי. 
2. חזר וטוען בקורה, ר' יהודה אומר: באבנים - זה שני.
בשלב זה ''מפעילים כוח'' רב יותר על הזיתים על ידי ''טעינת קורה'' (השמת עץ) על הזיתים, אשר כותשת את הזיתים ומוציאה כמות שמן נוספת מן הזיתים. 
3. חזר וטחן וטען - זה שלישי.

בשלב האחרון, שוב ''טוענים'' קורה על הזיתים, ומפיקים עוד שמן המצוי בזיתים אשר לא יצא בשלבים הקודמים. 
ומסיימת שלב זה, בהגדרה למה מיועדים השלבים המתוארים לעיל: הראשון למנורה והשאר למנחות.
ב.
שלב שני – דומה בכל שלביו לשלב גדילה הראשון, אך כאמור מתבצע על הזיתים ב''גידול השני'' של העץ:
1. מגרגרו בראש הזית וכותש ונותן לתוך הסל. ר' יהודה אומר: סביבות הסל - זה ראשון.
2. חזר וטוען בקורה, ר' יהודה אומר: באבנים - זה שני.
3. חזר וטחן וטען - זה שלישי

ומסיימת גם שלב זה, בהגדרה למה מיועדים השלבים המתוארים לעיל: הראשון למנורה והשאר למנחות.
ג.
שלב שלישי – גם כן דומה לשני שלבי הגדילה הראשונים, מלבד הבדל אחד בשלב הראשון:
1. עוטנו בבית הבד עד שילקה, ומעלהו ומנגבו בראש הגג. כותש ונותן לתוך הסל. רבי יהודה אומר: סביבות הסל - זה ראשון.
את הזיתים משלב גדילה שלישי אוספים לתוך כלי הנקרא ''מעטן'' ומשהים אותם בכלי מספר ימים. זאת כדי שהזיתים ימשיכו להתבשל ולהתרכך. מכיוון שהשהיה זו גורמת לפליטת ''מוהל'' על הזיתים מעלים אותם לגג, ומניחים אותם עד שיתייבשו. לאחר מכן, כל השלבים זהים לאלו שבוצעו בשלבי הגדילה הקודמים. 
2. טוען בקורה, ר' יהודה אומר: באבנים - זה שני.
3. חזר וטחן וטען - זה שלישי.

ומסיימת גם שלב זה, בהגדרה למה מיועדים השלבים: הראשון למנורה והשאר למנחות.
השלב הראשון בכל אחד משלושת שלבי הגדילה השונים הינו ''שמן זך''. זהו שמן הראשון היוצא מן הזיתים, ללא שמרים וללא תוספות אחרות, והוא השמן המיועד למנורה, השמן המופק משאר השלבים מיועדים למנחות. 
למרות הפירוט הרב במשנה זו לכל השלבים, ולכאורה כל ''שלבי המנחות זהים ובאותה רמה, ממשיכה המשנה הבאה ומפרטת, כי בכל אופן יש הדרגתיות, ולא כל השלבים הינם באותה רמה, ועדיף לקחת שמן למנחות מן הרמה הגבוהה יותר: 
1. דרגה א', המובחר ביותר: הראשון שבראשון אין למעלה הימנו.
2.
דרגה ב': השני שבראשון, והראשון שבשני - שווין. 
3.
דרגה ג': השלישי שבראשון, והשני שבשני, והראשון שבשלישי - שווין.
4.
דרגה ד': השלישי שבשני, והשני שבשלישי - שווין.
5.
דרגה ה', הפחותה ביותר: השלישי שבשלישי - אין למטה הימנו. 
 

מהו המסר?

אנו רואים בהדרגתיות זו תופעה מעניינת. למרות שהשמן המשובח שאנו לוקחים עבור המנורה הינו השמן הראשון בכל אחד משלבי הגידול, לגבי המנחות השמן הראשון של השלב השני הוא ב''דרגה פחותה'' יותר, ומשתווה לשמן השני של שלב ראשון. וכן השמן הראשון של שלב שלישי בדרגה עוד יותר פחותה, כאשר השמן השני של השלב הראשון נמצא בדרגה ''מעליו''.
נלמד מכך ''לעשות הבדלה'' (דיפרנציאציה בלעז): המשובח לדבר אחד אינו חייב להיות משובח גם לדבר אחר ולהיפך.
בנושאים חינוכיים עיקרון זה מאוד מאוד חשוב. אין לימוד המתאים לכולם בשווה, ייתכן שלאחד מתאים לימוד א' ולשני מתאים לימוד אחר. וכן בכל ''מגוון ההתאמות'' שאנו עושים לילדים (וגם למבוגרים) – יש לבחון התאמה אישית לכל אחד.


המאמר לע''נ  אבי מורי: ר' שמואל ב''ר יוסף, אמי מורתי: שולמית ב''ר יעקב, וחמי: ר' משה ב''ר ישראל פישל ז''ל
תגובות תתקבלנה בברכה ל: [email protected]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר