סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

רבה; רבא ואביי - הלכה כמי?

[ביאור מונחי הקישור בגמרא]

מנחות פ ע"ב


ואמר רבא: הפריש תודתו ואבדה, וחזר והפריש אחרת תחתיה ואבדה, וחזר והפריש אחרת תחתיה, ונמצאו הראשונות והרי שלשתן עומדות, נתכפר בראשונה - שניה אינה טעונה לחם, שלישית טעונה לחם, נתכפר בשלישית - שניה אינה טעונה לחם, ראשונה טעונה לחם, באמצעית - שתיהן אין טעונות לחם. אביי אמר: אפילו נתכפר באחת מהן - שתיהן אין טעונות לחם, כולהו חליפין דהדדי נינהו.

1.
במחלוקת בין רבא ואביי בפשטות ההלכה היא כרבא ["כסף משנה", הלכות פסולי המוקדשין, פרק יב, הלכה ט]. הלכה כרבא על פי הכלל של "אביי ורבא – הלכה כרבא".

2.
ויש לשאול מדוע בסוגייתנו דברי רבא מופיעים לפני דברי אביי – שלא כמקובל בש"ס.

3.
אפשר לתת לזה 2 הסברים:

3.1
הסבר א: מכיון שבסוגיה הקודמת הובאו דברי רבא, הרי שהגמרא פותחת כאן את הדיון בביטוי "ואמר רבא...", כלומר, מביאים דין נוסף של רבא, ולכן הקדימוהו, להסמיך את דברי רבא לדברי עצמו בסוגיה הקודמת.

3.2
הסבר ב: יש גירסא של "רבה" במקום "רבא", ולכן מובן שדברי רבה מובאים לפני דברי אביי.

3.2.1
אולם אז קשה מדוע לא תהיה הלכה כאביי, אלא שתלוי במחלוקת הפוסקים:

אנציקלופדיה תלמודית כרך ט, [הלכה] טור שטז:

רבה ואביי, תלוי במחלוקת אם הלכה כרבה שהוא רבו או כאביי שהוא בתרא.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר