סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

הכי קאמר

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

זבחים עא ע"ב

 

/מתני'/. כל הזבחים שנתערבו בחטאות המתות או בשור הנסקל, אפילו אחת בריבוא - ימותו כולן. נתערבו בשור...
גמ'. מאי אפי'? הכי קאמר: כל הזבחים שנתערבו בהן חטאות המתות או שור הנסקל, אפילו אחד בריבוא - ימותו כולן.

1.
מהמשנה משמע שכל הזבחים הכשרים שהתערבו בחטאות מתות - ימותו כולם, והמשנה מוסיפה "אפילו אחת בריבוא", כלומר אפילו אם רק אחת כשרה התערבה בריבוא חטאות מתות – ימותו כולן.

2.
ועל זה שואלת הגמרא "מאי ואפילו", כלומר מה המשנה מוסיפה "אפילו..." הרי זה קל וחומר, אם הרבה כשרות ימותו בגלל התערובת הרי שבודאי גם אם אחת בלבד התערבה בחטאות מתות – הכשרה האחת תמות!

3.
פותחת הגמרא את התרוץ בביטוי "הכי קאמר", כלומר: כך יש להסביר את הרישא במשנה: במקום "כל הזבחים שנתערבו בחטאות..." יש לומר: "כל הזבחים שנתערבו בהן חטאות מתות...". ואז ברור שיש חידוש במשנה, שאפילו אם התערבה חטאת מתה אחת בריבוא כשרות – כולן ימותו.

4.
הביטוי "הכי קאמר" מדגיש שיש כאן גירסא חדשה או שיש כאן פירוש חדש?

5.
ראה על כך בספר "בית אהרן" כרך ו, עמוד נא, ערך "אימא כך וכך":
ו. הכי קאמר עפ"י רוב רק לפרש בא אבל מצינו בכו"כ מקומות דלהגיה בא ....
יא. חסורי מחסרא, עפ"י רוב להגיה להוסיף ולחסר ולשנות בא, אבל במקומות מועטים רק לפרש בא ...

6.
לפי דבריו הביטוי "הכי קאמר", בדרך כלל, פותח פירוש חדש למשפט המדובר.
ונראה להסביר: אם הפירוש מחייב תוספת מילה ושינוי בין נושא למושא, הרי יכול להיחשב כפרשנות ולא כשינוי גירסא. וזה מתאים לסוגייתנו: תוספת מילה של "בהן", ושינוי הנושא "הזבחים שנתערבו" ["הזבחים" - נושא] במושא שהפך לנושא: "זבחים שנתערבו בהן", שהמשמעות היא "שהחטאות התערבו..." ["החטאות" - נושא].

7.
אמנם ראה בשוטנשיין", הערה 22, שמביא פירוש שהאות "ב" בביטוי "הזבחים שנתערבו ב..." מתפרשת כ"עם" - "הזבחים שנתערבו עם...", ולפי זה משמע יותר שהביטוי "הכי קאמר" משמעו פרשנות ולא ממש שינוי גירסא!

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר