הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
אמורא מקשה על אמורא מאוחר יותר
[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]
זבחים ח ע"א
מתקיף לה רבינא: אלא מעתה, עולת - עולתו מאי דרשת ביה?
ולרבינא, מנחת - מנחתו, נסך - נסכו מאי דרשת בהו? ההוא מבעי ליה: מנחתם ונסכיהם בלילה, מנחתם ונסכיהם אפי' למחר, אלא עולת - עולתו מאי דרשת בהו?
ותו, מי גמרי מהדדי? חטאת חלב מחטאת נזיר לא גמרה - שכן יש עמה דמים אחרים, חטאת נזיר מחטאת חלב לא גמרה - שכן כרת!
אלא אמר רבא: אתיא מחטאת מצורע, דכתיב: +ויקרא יד+ ועשה הכהן את החטאת, שיהו כל עשיותיו לשם חטאת.
1.
רבינא מקשה על תרוצו של רב הונא [גירסא: רב הונא בריה דרב יהושע]: אם דורשים את ה"ו" של "חטאתו" מה נדרוש מהביטוי "עולתו" האמור בנזיר?
2.
והגמרא מקשה קושיה נוספת על רב הונא. הקושיה נפתחת בביטוי "ותו" ["ועוד..."]. הקושיה היא, שאי אפשר ללמוד דין "לשמה" בחטאת אחת מדין חטאת אחרת.
3.
מתרצת הגמרא "אלא אמר רבא": לומדים פסול של לא לשמה בחטאת מחטאת מצורע...[מייתור]
3.1
"רב הונא" – תלמידו המובהק של רב [דור שני]
3.2
"רב הונא בריה דרב יהושע" – חבר של רב פפא. ותלמיד של אביי ורבא.
4.
רבינא האחרון חי דור אחד אחרי רב הונא בריה דרב יהושע ולכן מקשה עליו.
4.1
אולם קשה, כיצד רבא [שחי לפני רב הונא בריה דרב יהושע] מתרץ את הקושיה עליו – על אמורא מאוחר יותר.
5.
לכן יש אומרים ["מנחת יהודה"] שמדובר ברבינא שחי בזמן רבא [רבינא המוקדם].
5.1
ולפי זה צריך לומר שמדובר ב"רב הונא" – תלמידו של רב - שחי לפני רבא.
לכן רבינא הקשה על רב הונא, ורבא מתרץ.
6.
הערה: בקטע הגמרא הנ"ל [ובקטעים נוספים בסוגייה הארוכה שבדפים אלה] יש לומר, שכנראה הדרשות של האמוראים בסוגיה אינן מסורת, אלא חידושים של האמוראים עצמם.
כי אם מדובר במסורת של דינים שהאמוראים "רק" מחפשים להם אסמכתאות, כיצד ניתן להקשות עליהם?