סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

רבי יהודה ורבי מאיר - הלכה כרבי מאיר?

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

עבודה זרה לט ע"א

 

ת"ר:
אשת עם הארץ שנשאת לחבר, וכן בתו של עם הארץ שנשאת לחבר, וכן עבדו של עם הארץ שנמכר לחבר - כולן צריכין לקבל דברי חברות;
אבל אשת חבר שנשאת לעם הארץ, וכן בתו של חבר שנשאת לעם הארץ, וכן עבדו של חבר שנמכר לעם הארץ - אינן צריכין לקבל דברי חברות לכתחלה, דברי ר"מ;
ר' יהודה אומר: אף הן צריכין לקבל דברי חברות לכתחלה.
וכן היה ר"ש בן אלעזר אומר: מעשה באשה אחת שנשאת לחבר, והיתה קושרת לו תפילין על ידו, נשאת למוכס, והיתה קושרת לו קשרי מוכס על ידו.

1.
בברייתא רבי יהודה חולק על רבי מאיר. בפשטות קובע הכלל ההלכתי, שבמחלוקת מפורשת בין רבי מאיר לרבי יהודה ההלכה היא כרבי יהודה [אם נאמר שכלל זה בפשטות חל גם בברייתא ולא רק במשנה].

2.
רבי שמעון בן אלעזר היה תנא בדור החמישי - תלמידו של רבי מאיר, ומשמע מהברייתא שבסוגייתנו הוא מביא ראיה דווקא לדברי רבי יהודה.

3.
ואילו מהרמב"ם משמע שמכריע כדעת רבי מאיר בסוגיה, וזה קצת קשה.

4.
אולם בברייתא במסכת בכורות דף ל עמוד ב נאמר "רבי שמעון בן אלעזר [=רשב"א] אומר משום רבי מאיר..."
ובסוף הקטע ב"ליקוטי הלכות" [למרן בעל ה"חפץ חיים" ו"משנה ברורה"] מכריע כתנא קמא, כלומר כרבי מאיר.

5.
ולכן צריך לומר: רשב"א מוכיח רק שכאשר מוכח מהתנהגות האשה שאיננה שומרת על ההתנהגות כ"אשת חבר" הרי שגם רבי מאיר עצמו מודה שאינה "חברה".

6.
ולכן: אמנם ההלכה צריכה להיות כרבי יהודה, אולם מכך שהברייתא מביאה את דברי רשב"א [תלמיד רבי מאיר] שבא לחזק את דברי רבי מאיר, משמע שהברייתא [והגמרא בעקבותיה] פוסקת שהלכה כרבי מאיר.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר