סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

רבי מאיר ורשב"י

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

שבועות ב ע"ב

 

אמרו לו: מהו שיקרבו זה בזה? אמר להן: יקרבו. אמרו לו: הואיל ואין כפרתן שוה, היאך קרבין זה בזה? אמר להם: כולן באין לכפר על טומאת מקדש וקדשיו.
ר"ש בן יהודה אומר משמו: שעירי ראשי חדשים מכפרין על הטהור שאכל את הטמא; מוסיף עליהן של רגלים - שמכפרין

1.
תוספות יום טוב מסכת שבועות פרק א

אמרו לו מהו שיקרבו וכו'
כתב הר"ב ר"מ הוא דקאמר ליה לר"ש - משום דלר"ש אלימא קושיא. דחלוקים הם שעירי ר"ח גם משעירי הרגלים. להכי פריך ליה. וה"ה נמי דהוי מצי למיפרך לת"ק אשעירי יה"כ עם שאר השעירים.

למרות הנוסח במשנה "אמרו לו" הכוונה היא, שרבי מאיר אמר/הקשה לרבי שמעון.

2.
והוא מעיר:

ומסתבר נמי דהאי דכתב הר"ב ר"מ הוא דקאמר ליה. וכ"כ רש"י.
לאו דוקא שהוא אמר לו
שהרי ר"ש סתמא שהוא רשב"י כפי' הר"ב במתני' דלקמן הוא היה אחר דורו של ר"מ כדכתב הרמב"ם בפ"ד מעשרה פרקיו שבהקדמת פירושו.

הוא טוען שרשב"י [רש"י מסכת שבועות דף ב עמוד ב
משמו - של ר"ש וסתם ר"ש הוא ר"ש בן יוחאי] חי בדור אחד אחרי רבי מאיר - על סמך דברי הרמב"ם בפתיחה לפירוש המשנה - ולא יתכן שרבי מאיר הקשה על רבי שמעון פנים אל פנים.

2.1
גם מתוך הנחה של האמור בסעיף 2 יש לשאול: הרי מצינו שגם רב מקשה לפעמים על תלמידו, ולכן סביר, שגם יש דו-שיח בין שני חכמים שחיו בדורות סמוכים ולא באותו דור ממש.

3.
לכן, מסקנתו שחכמים [מדובר בחכמים שונים שחיו בדור של רשב"י] הם אלה שדנו עם רשב"י. אלא שהם התייחסו לשיטת רבי מאיר [שלפי התוסיו"ט - חי בדור שלפניהם].

אלא החכמים השיבו לו לר"ש אליביה סברתו של ר"מ:

4.
ה"מלאכת שלמה" טוען שרשב"י ורבי מאיר חיו באותו דור והיו שניהם מתלמידיו של רבי עקיבא
4.1
והוא מביא שהרמב"ם עצמו סותר - בהמשך דבריו - את האמור לעיל בסעיף 2.

5.
המשנה מביאה את דברי רבי שמעון בן יהודה שאמר משמו של רבי שמעון [רבי שמעון בר יוחאי].

5.1
צריך לומר שלרבי שמעון בן יהודה היתה מסורת שונה בדברי רבי שמעון.

6.
רבי שמעון בן יהודה כנראה היה בנו של התנא רבי יהודה בר אילעי [שהיה חברו של רבי מאיר]. ואם אמר משמו של רבי שמעון חייבים לומר שגם רבי שמעון ורבי מאיר היו בני אותו דור.

7.
אמנם לפי דברי ה"תוספות יום טוב" בקטע הקודם - לעיל בסעיף 3 - מדובר שחכמים אמרו משמו של רבי מאיר, אז יתכן לומר גם שאותם חכמים הם אלה שדברו על פי שיטתו של רבי שמעון ולא שרבי שמעון עצמו דן במשנה עם חבריו.

7.1
וממילא יתכן שרבי שמעון בן יהודה יכול היה למסור מסורת שונה בשם רבי שמעון בר יוחאי.

8.
ראה "מתיבתא", הערה ו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר