סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

חידות וחידודים על הדף / אריה פלהיימר

סנהדרין צז - קג

 

1. מי הוא זה ואיזה הוא:

א. ה"דומה לאדם שזורע ואינו קוצר"?
ב. ה"דומה לאשה שיולדת וקוברת"?
ג. שכינה את תלמידו בכינוי "ריקה"?
ד. החכם שהיטיב להמחיש את ביש מזלו של העני?
ה. שרע לו גם בשבת?
 

2. מה המשותף ל:

א. משיח, מציאה, עקרב?
ב. המשיא את ביתו לתלמיד חכם, העושה לו פרקמטיא, המהנהו מנכסיו?
ג. יין, פשתן, שמן, דבש?
ד. גשם, שמש, אב ואם?
ה. הקב"ה, ירבעם בן נבט, דוד?
 

3. השלם:

א. "אין בן דוד בא עד שיכלו .... ה.... מישראל".
ב. "...... ש...... תשובה עומדין שם ......... אינן ......... שם".
ג. "הלומד תורה ואינו ......... זה הוא דבר ה' ....".
ד. "כל הלומד תורה ואינו ..... עליה ..... לאדם שזורע ו..... קוצר".
ה. "כל הלומד תורה ומשכחה דומה לאשה ש....... ו.......".
ו. "כל ה..... את בן חבירו ..... מעלה עליו הכתוב כאילו ......".
ז. "אשה רעה ......לבעלה".
ח. "שינוי .... תחלת חולי ......".
ט. "כל ה..... מן העולם הזה ב... ברכה כאילו ..... להקב"ה וכנסת ישראל".
י. "אין .... דורס ונוהם מתוך ..... של תבן אלא מתוך ..... של בשר".

 

4. שונות:

א. היכן בענייננו באה לידי ביטוי מעשי האמרה: "הקב"ה מדקדק עם הצדיקים כחוט השערה"?
ב. "אשרי כל חוכי לו" – האם זכור לך מה לומד אביי מהאזכור הזה?
ג. איזו ביקורת נמתחת בענייננו על ...אברהם , יצחק ויעקב?(!)
ד. על איזה מעשה גזר רב פפא על עצמו תענית?
ה. כשמישהו מזלזל בגדול ממנו, מקובל לשאול אותו: "היית איתו באותו שבט בתנועת הנוער?" או: "אכלתם יחד בצבא באותו מסטינג?"
איזה אירוע בענייננו מעורר באסוציאציה את האזכורים הנ"ל?

 

תשובות

1. מי הוא זה ואיזה הוא:
א. "כל הלומד תורה ואינו חוזר עליה", צ"ט. 2 למטה.
ב. "כל הלומד תורה ומשכחה", צ"ט. בשורה האחרונה.
ג. ר' יוחנן כינה כך את אותו תלמיד, שמדבריו נשמע שמץ של לגלוג על תלמידי חכמים, ק. 2 מעל ההתרחבות הראשונה ואילך.
ד. בן סירא, שמיקם את כרמו של העני במרום הרים ואת ביתו בצד השני, בשפל גנים, כך שהעפר החיוני כל כך לכרם נסחף משם עליו, וכך גם הגשם הדרוש לכרם זורם משם על ראשו, ק: 5 אחרי ההתרחבות.
ה. העני, שמחמת "שינוי וסת תחלת חולי מעיים", גם אם בשבתות ובימים טובים הוא ממלא את כרסו בברבורים ובשליו ודגים, איננו נהנה מכך, ק"א. 4 למעלה.

2. מה המשותף ל:
א. "ג' באין בהיסח הדעת", צ"ז. 6 למטה.
ב. כל הנביאים כולן לא נתנבאו(רש"י: טובה לישראל) אלא להם, צ"ט. בשליש התחתון.
ג. "אמר להן(=רבי עקיבא לחבריו, תלמידי ר' אליעזר)לכך אני משחק כל זמן שאני רואה רבי שאין יינו מחמיץ ואין פשתנו לוקה ואין שמנו מבאיש ואין דובשנו מדביש אמרתי וכו'",ק"א. 10 למטה.
ד. לאחד משלושת אלה המשילו אותו כל אחד משלושת תלמידיו של ר' אליעזר, ק"א. 6 למטה.
ה. "שתפסו הקב"ה לירבעם בבגדו ואמר לו חזור בך ואני ואתה ובן ישי נטייל בגן עדן וכו'", ק"ב. 2 למטה.

3. השלם:
א. "אין בן דוד בא עד שיכלו גסי הרוח מישראל", צ"ח. באמצע.
ב. "מקום שבעלי תשובה עומדין שם צדיקים אינן עומדין שם", צט. 8 מתחת להתרחבות.
ג. "הלומד תורה ואינו מלמדה זה הוא דבר ה' בזה", צ"ט. 5 למטה.
ד. "כל הלומד תורה ואינו חוזר עליה דומה לאדם שזורע ואינו קוצר", צ"ט. 2 למטה.
ה. "כל הלומד תורה ומשכחה דומה לאשה שיולדת וקוברת", צ"ט. בסוף הדף.
ו. "כל המלמד את בן חבירו תורה מעלה עליו הכתוב כאילו עשאו", צ"ט: 8 מתחת להתרחבות השנייה.
ז. "אשה רעה צרעת לבעלה", ק:1 לפני ההתרחבות.
ח. "שינוי וסת תחלת חולי מעיים", ק"א. 4 למעלה.
ט. "כל הנהנה מן העולם הזה בלא ברכה כאילו גוזל להקב"ה וכנסת ישראל", ק"ב. 1 מתחת להתרחבות השנייה.
י. "אין ארי דורס ונוהם מתוך קופה של תבן אלא מתוך קופה של בשר", ק"ב. 8 למטה.

4. שונות:
א. המעשה באותו אדם, ששינה מחמת דרך ארץ ואמר לאותה אישה שנקשה בדלת ביתו, שאשתו – שחפפה באותה עת את ראשה - איננה בבית, וכעונש על כך שכל את שני בניהם, צ"ז. באמצע העמוד, ד"ה "אמר לי ההוא מרבנן".
ב. "לא פחות עלמא מתלתין ושיתא צדיקי דמקבלי אפי שכינה בכל דרא שנאמר אשרי כל חוכי לו לו בגימטריא תלתין ןשיתא הוו", צ"ז: 2 מעל ההתרחבות הראשונה.
ג. לדברי הגמרא, יצא מתמנע, אחות לוטן, עמלק שציער את ישראל, וזאת כעונש על סירובם של האבות לגייר אותה, צ"ט: 1 מתחת להתרחבות הראשונה ואילך.
ד. על שאמר "כגון הני רבנן", המהווה – בעיניו – זלזול בתלמידי חכמים, ק. 7 למלעלה.
ה. "רב אשי אוקי אשלשה מלכים אמר למחר נפתח בחברין אתא מנשה איתחזי ליה בחלמיה אמר חברך וחבירי דאבוך קרית לן?" וכו', ק"ב: 3 למעלה.


המחבר מוכן ברצון לשלוח את החידון ישירות לדוא"ל הפרטי, ואף ישמח לקבל הארות והערות. את הבקשה יש להפנות ל [email protected]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר