סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

 שיעורים בהגדות חז"ל / הרב חנוך גבהרד

מתוך הספר: שיעורים בהגדות חז"ל
בבא מציעא כח ע"א

 

בַּקָּשַׁת גֶשֶׁם כַּעֲבוֹר 15 יוֹם

הַנִּמּוּק לִדְחוֹת אֶת בַּקָּשַׁת הַגֶּשֶׁם הוּא, כְּדֵי שֶׁגַּם הַבָּאִים מִמְּקוֹמוֹת מְרֻחָקִים יַסְפִּיקוּ לְהַגִּיעַ לְבֵיתָם בְּטֶרֶם יִתְפְּסוּ אוֹתָם גִּשְׁמֵי הַזַּעַף שֶׁל הַחֹרֶף. נִמּוּק זֶה בְּהֶחְלֵט מְשַׁכְנֵעַ, שֶׁהֲרֵי בַּל-נִשְׁכַּח שֶׁבִּימֵיהֶם, הַהֲלִיכָה הָיְתָה בָּרֶגֶל, וּבְקַרְקַע טוֹבְעָנִית וּבוֹצִית קָשָׁה הַהֲלִיכָה בְּיוֹתֵר, גַּם הַצֵּידָה הַנִּלְקַחַת לַדֶּרֶךְ נִשְׁחֶתֶת בַּגֶּשֶׁם, וְקָשֶׁה לָלוּן בַּגֶּשֶׁם תַּחַת כִּפַּת הַשָּׁמַיִם, וְהַחֲמוֹר - בֶּן הַלְּוָיָה הַצַּיְתָן אֵינוֹ מְסֻגָּל לִצְעֹד בְּקַרְקַע בּוֹצִית. כָּל-כָּךְ קָשָׁה הִיא הַהֲלִיכָה בַּגֶּשֶׁם, כְּשֶׁאֵין כְּבִישִׁים מְרֻצָּפִים, עַד שֶׁרַבִּי חֲנִינָא בֶּן דּוֹסָא, בִּהְיוֹתוֹ מִחוּץ לַבַּיִת וְתָפַס אוֹתוֹ גֶשֶׁם, הוּא הִתְפַּלֵּל לַעֲצִירָתוֹ, לַמְרוֹת שֶׁזּוֹ מַכָּה קָשָׁה לַחַקְלָאִים הַמְשַׁוְּעִים לַגֶּשֶׁם (יומא נג/ב. תענית כד/ב).

כָּל זֹאת בָּרוּר וּמוּבָן. יֵשׁ לִתְמֹהַּ: אִם אָכֵן כָּל-כָּךְ דּוֹאֲגִים לַגָּרִים בְּקַצְוֵי הָאָרֶץ, מַדּוּעַ אֵין מַפְסִיקִים לְבַקֵּשׁ עַל הַגֶּשֶׁם כְּבָר בְּרֹאשׁ-חֹדֶשׁ נִיסָן, כְּדֵי שֶׁהַבָּאִים יְרוּשָׁלַיְמָה לְחוּג אֶת הַחַג וּלְהַקְרִיב אֶת קָרְבַּן הַפֶּסַח, שֶׁהֵם לֹא יִצְטָרְכוּ לָלֶכֶת בַּגֶּשֶׁם? (שומר אמת קי"ז). בַּעֲשָׂרָה אֳפָנִים נִתָּן לְבָאֵר אֶת הַסִּבָּה, לַהֶבְדֵּל שֶׁבֵּין הַדֶּרֶךְ לִירוּשָׁלַיִם לְבֵין הַדֶּרֶךְ חֲזָרָה מִירוּשָׁלַיִם:

א - מִי שֶׁבָּא לְבֵית-הַמִּקְדָּשׁ לִכְבוֹד חַג הַסֻּכּוֹת, שֶׁהוּא בְּשִׁלְהֵי הַקַּיִץ, בָּא בְּבִגְדֵי קַיִץ, וּבִכְלֵי אֹכֶל בִּלְתִּי אֲטוּמִים, הוּא אֵינוֹ עָרוּךְ לַחֹרֶף כְּלָל, אִם בְּשׁוּבוֹ לְבֵיתוֹ, יִתְפְּסוּ אוֹתוֹ גִּשְׁמֵי-עֹז סוֹחֲפִים, לֹא תִּהְיֶה לוֹ כָּל אֶפְשָׁרוּת לְהִתְגּוֹנֵן מִפְּנֵיהֶם, אֵין לוֹ כְּלֵי-אִכְסוּן מַתְאִימִים לָאֹכֶל, וְאֵין לוֹ בְּגָדִים מַתְאִימִים לְעַצְמוֹ.

ב - כְּמוֹ-כֵן הֲרֵי בַּקַּיִץ מוֹצֵא הוֹלֵךְ הַדְּרָכִים לְעַצְמוֹ, קִצּוּרֵי-דֶּרֶךְ בְּוָדִיּוֹת וַעֲרוּצֵי נְחָלִים יְבֵשִׁים, וְאִם יַתְחִילוּ לְפֶתַע מִטְרוֹת זַעַף, הוּא יִשְׁקַע בַּבּוֹץ וְיִסָּחֵף בַּמַּיִם. עַל-כֵּן יֵשׁ לְהִתְחַשֵּׁב בּוֹ וְלִדְחוֹת אֶת בַּקָּשַׁת הַגֶּשֶׁם עַד שֶׁיַּגִּיעַ לְבֵיתוֹ.
לֹא-כֵן מִי שֶׁבָּא לְבֵית-הַמִּקְדָּשׁ בַּסּוֹף הַחֹרֶף כְּדֵי לְהַקְרִיב אֶת קָרְבַּן הַפֶּסַח, הוּא יוֹצֵא מִבֵּיתוֹ בְּעוֹד הַחֹרֶף בְּעִצּוּמוֹ וְכָל הַקַּרְקַע עֲדַיִּן טוֹבְעָנִית מֵרֹב גִּשְׁמֵי הַחֹרֶף. מֵרֹאשׁ הוּא בָּא בִּבְגָדִים וּבְכֵלִים מַתְאִימִים, וְעֶצֶם הָעֻבְדָּה שֶׁהוּא הֵחֵל אֶת מַסָּעוֹ בְּעוֹד חֹרֶף, מַשְׁמַע שֶׁהוּא עָרוּךְ לְהִתְמוֹדֵד עִם קְשָׁיֵי הַגֶּשֶׁם וְהַבּוֹץ, וְהוֹלֵךְ בִּדְרָכִים הַמַּתְאִימוֹת גַּם לִימוֹת הַגְּשָׁמִים, כְּגוֹן עַל הָאֲבָנִים שֶׁבְּצַלְעוֹת הֶהָרִים וְכַדּוֹמֶה. אִם אַחַר הַפֶּסַח הוּא יַחֲזֹר לְבֵיתוֹ בְּמֶזֶג אֲוִיר אֲבִיבִי, כְּשֶׁהוּא בְּבִגְדֵי חֹרֶף, אֵין בְּכָךְ כָּל רַע (הסבר זה מקבל עוד משמעות בסעיף ד')

ג - הַגֶּשֶׁם אֵינוֹ יוֹרֵד בְּמֶשֶׁךְ כָּל חָדְשֵׁי הַחֹרֶף לְלֹא הֶרֶף, אֶלָּא מִידֵי פַּעַם בְּפַעַם מַמְטִיר גֶשֶׁם וּפוֹסֵק, וְלֹא רַק זֹאת אֶלָּא רֹב שְׁעוֹת הַיּוֹם, הַשָּׁבוּעַ, הַחֹדֶשׁ וְהַחֹרֶף לֹא יוֹרְדִים גְּשָׁמִים, שֶׁהֲרֵי גִּשְׁמֵי בְּרָכָה הֵם הַגְּשָׁמִים הַיּוֹרְדִים בְּלֵיל רְבִיעִי וּבְלֵיל שַׁבָּת, וּבְרָכָה כְּפוּלָה הִיא אִם אַחַר-כָּךְ זוֹרַחַת שֶׁמֶשׁ וְרוּחַ מְיַבֶּשֶׁת אֶת כָּל שְׁאֵרִיּוֹת הַמַּיִם (תענית ג/ב). לָכֵן, אִם לֹא יִהְיֶה גֶשֶׁם בְּמֶשֶׁךְ הַיָּמִים הָאֲחָדִים שֶׁבָּהֶם עוֹלִים בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל יְרוּשָׁלַיְמָה לָחֹג אֶת הַפֶּסַח, זוֹ אֵינָהּ בַּצֹּרֶת, וְאֵין בְּכָךְ כָּל רַע. לֹא-כֵן מִיָּד עִם סִיּוּם חַג הַסֻּכּוֹת, זֶה עַתָּה בִּקְּשׁוּ גֶשֶׁם, כְּשֶׁבּוֹרוֹת הַמַּיִם רֵיקִים לַחֲלוּטִין, לֹא מִן הָרָאוּי לְבַקֵּשׁ, וְלֹא לְהִתְכַּוֵּן לַבַּקָּשָׁה, שֶׁהֲרֵי הַסִּמָּן הַמֻּבְהָק בְּיוֹתֵר שֶׁהַקָּבָּ"ה מְקַבֵּל אֶת הַתְּפִלָּה, הוּא כַּאֲשֶׁר הַגְּשָׁמִים מַתְחִילִים מִיָּד, בַּיּוֹם בּוֹ אָנוּ מְבַקְשִׁים עֲלֵיהֶם, אַף עַל פִּי שֶׁבַּהֶמְשֵׁךְ, יְכוֹלִים לִהְיוֹת עֲדַיִּן שָׁבוּעוֹת אֲחָדִים שֶׁלֹּא יֵרֵד בָּהֶם גֶשֶׁם, אֲבָל לְפָחוֹת שֶׁיִּתְמַלְּאוּ בּוֹרוֹת הַמַּיִם. לָכֵן אֵין עָלֵינוּ לְבַקֵּשׁ שֶׁיֵּרֵד גֶשֶׁם מִיָּד אַחַר חַג הַסֻּכּוֹת, כִּי בַּקָּשָׁה זוֹ נִמְצֵאת בִּסְתִירָה, מִצַּד אֶחָד אָנוּ רוֹצִים לִרְאוֹת אֶת הִתְגַּשְּׁמוּת הַבַּקָּשָׁה מִיָּד, וּמֵאִידָךְ בַּקָּשָׁה זוֹ עֲדַיִּן אֵינָהּ מַתְאִימָה לָנוּ, לָכֵן יֵשׁ לִדְחוֹת אֶת הַבַּקָּשָׁה.

ד - גְּשָׁמִים הֵם בְּרָכָה, וּלְעוֹלָם אֵין לְבַקֵּשׁ עַל עֲצִירַת בְּרָכָה. לָכֵן, בְּסוֹף הַקַּיִץ כְּשֶׁעֲדַיִן לֹא מְבַקְשִׁים גֶשֶׁם, מִתּוֹךְ הִתְחַשְּׁבוּת בָּעוֹלִים לָרֶגֶל, יְכוֹלִים אָנוּ לְעַכֵּב אֶת בַּקָּשַׁת הַגֶּשֶׁם בְּיָמִים אֲחָדִים נוֹסָפִים, וְרַק אַחַר-כָּךְ לְהַכְרִיז עַל בַּקָּשַׁת הַגֶּשֶׁם. בְּמֶשֶׁךְ הַחֹרֶף שֶׁהוּא זְמַן הַגֶּשֶׁם, אֵין לָנוּ לְהַפְסִיק אֶת בַּקָּשָׁתוֹ מִתּוֹךְ הִתְחַשְּׁבוּת בִּצְרָכִים צְדָדִיִּים, כִּי בִּזְמַן אֲמִתִּי שֶׁל הַגְּשָׁמִים, לֹא יָכוֹל לַעֲמֹד הַגַּבַּאי שֶׁל בֵּית-הַכְּנֶסֶת וּלְהַכְרִיז: "מֵעַתָּה אֵין לְבַקֵּשׁ יוֹתֵר עַל הַגֶּשֶׁם וְהַבְּרָכָה"! לָכֵן בִּתְקוּפַת שָׁנָה זוֹ, אֵין לְהִתְחַשֵּׁב בְּצָרְכֵי הָעוֹלִים יְרוּשָׁלַיְמָה, אֶלָּא לְהַמְשִׁיךְ לְבַקֵּשׁ עַל הַגֶּשֶׁם. בַּסָּעִיף הַבָּא יְבֹאָר מַה יַּעֲשׂוּ הָעוֹלִים אִם יִרְאוּ שֶׁאָכֵן גִּשְׁמֵי זַעַף מַמְשִׁיכִים לְלֹא הֶרֶף.

ה - יֶשְׁנָה הֲלָכָה שֶׁהַנִּמְצָא בְּדֶרֶךְ רְחוֹקָה אוֹ בְּקֹשִׁי אַחֵר, פָּטוּר מִלַּעֲשׂוֹת אֶת הַפֶּסַח, וּבִמְיֻחָד בִּשְׁבִילוֹ הוֹעִיד הַקַּבָּ"ה חֹדֶשׁ אַחַר-כָּךְ אֶת 'פֶּסַח שֵׁנִי' (במדבר ט/יא). עַל-כֵּן, אִם שְׁבוּעַיִם לִפְנֵי פֶּסַח, נִמְצָא עֲדַיִּן הַחֹרֶף בְּעִצּוּמוֹ, אָכֵן אֵין חִיּוּב לַעֲלוֹת לִירוּשָׁלַיִם, וְהַגָּרִים רָחוֹק יַמְתִּינוּ חֹדֶשׁ נוֹסָף, וְיָבֹאוּ לְקַיֵּם אֶת חוֹבוֹתֵיהֶם בְּפֶסַח שֵׁנִי, לָכֵן אֵין צֹרֶךְ לְהַפְסִיק לְבַקֵּשׁ עַל הַגֶּשֶׁם בִּגְלָלָם. אָמְנָם אִם זֶה תּוֹפָעָה מְאֹד בּוֹלֶטֶת, וְהַחֹרֶף מַמָּשׁ בְּעִצּוּמוֹ בְּסוֹף חֹדֶשׁ אֲדָר, מַחְלִיטִים חַכְמֵי בֵּית-הַדִּין לִדְחוֹת אֶת חַג הַפֶּסַח בְּחֹדֶשׁ, וְלַעֲשׂוֹת אֲדָר ב' (סנהדרין יח/ב).
הַסִּפּוּר בַּחֲזוֹר מִירוּשָׁלַיִם הוּא שׁוֹנֶה לְגַמְרֵי. מִי שֶׁגָּר בְּמָקוֹם מְרֻחָק, וְהוּא נִמְצָא עַתָּה בִּירוּשָׁלַיִם, לִכְבוֹד חַג הַסֻּכּוֹת, שֶׁנִּגְמַר זֶה עַתָּה, הוּא חַיָּב לְהַגִּיעַ לְבֵיתוֹ, גַּם אִם יִרְאֶה שֶׁמֶּזֶג אֲוִיר חָרְפִּי וְסוֹעֵר מִתְקָרֵב, שֶׁהֲרֵי אֵינוֹ יָכוֹל לְהַפְקִיר אֶת מִשְׁפַּחְתּוֹ וְאֶת נְכָסָיו, וּלְהִשָּׁאֵר בִּירוּשָׁלַיִם בְּמֶשֶׁךְ חֲצִי שָׁנָה עַד שֶׁיִּגָּמֵר הַחֹרֶף. לָכֵן חֲזַ"ל מְתַקְּנֵי סֵדֶר הַתְּפִלָּה הִתְחַשְּׁבוּ בִּקְשָׁיִים שֶׁעֲתִידִים לִהְיוֹת לוֹ, בִּהְיוֹתוֹ חָשׂוּף לִגְשָׁמִים מִחוּץ לָעִיר, וְדָחוּ אֶת בַּקָּשַׁת הַגֶּשֶׁם עַד שֶׁיַּגִּיעַ לְבֵיתוֹ.

ו - אִם יִתְפֹּס הַגֶּשֶׁם אֶת הָעוֹלִים יְרוּשָׁלַיְמָה, הוּא יְחַזֵּק בְּלִבָּם אֶת הָרָצוֹן לְהִתְמוֹדֵד עִם הַקְּשָׁיִים, הַנֶּעֱרָמִים בַּדֶּרֶךְ שֶׁל עוֹשֵׂי הַמִּצְוָה, הַיּוֹדְעִים שֶׁכָּל קֹשִׁי וְכָל הַפְרָעָה, נוֹעָדוּ רַק לְהַגְדִּיל אֶת הַנִּסָּיוֹן, וּלְהַגְבִּיר אֶת הַשָּׂכָר, וּלְהַרְבּוֹת אֶת אַהֲבַת הַמִּצְוָה בַּלֵּב. הָעוֹלִים מְעוֹדְדִים זֶה אֶת זֶה, וּכְשֶׁיַּגִּיעוּ יְרוּשָׁלַיְמָה, יִשָּׁאֵר זִכְרוֹן הַגֶּשֶׁם, כְּהַרְפַּתְקָאָה שֶׁהִצְלִיחוּ לְהִתְגַּבֵּר עָלֶיהָ. אֲבָל אִם יֵרְדוּ גְּשָׁמִים בַּדֶּרֶךְ חֲזָרָה, זֶה יוֹרִיד אֶת מַצַּב הָרוּחַ הַמְּרוֹמָם, שֶׁאָמוּר לְהִתְלַוּוֹת מִבֵּית-הַמִּקְדָּשׁ אֶל הַבַּיִת, וְיִפְגֹּם בַּמִּצְוָה הַנִּכְבָּדָה שֶׁל עֲלִיָּה לָרֶגֶל, כִּי לְהַבָּא הִיא תֵּעָשֵׂה בְּרוּחַ קָשָׁה וּבְצַעַר, וְנִפְגְּעֵי הַסְּעָרָה מִגַּשְׁמֵי-זַעַף בַּדֶּרֶךְ חֲזֹר, יְאַבְּדוּ אֶת הָרָצוֹן לַעֲשׂוֹת זֹאת פַּעַם נוֹסֶפֶת, בִּגְלַל הַתְּחוּשָׁה הָעֲלוּבָה: "אֵיךְ שַׁבְנוּ הַבַּיְתָה מִשָּׁם"? אַף אִם הֵם כֵּן יַעֲלוּ, יִתְלַוֶּה לָהֶם הַזִּכָּרוֹן הַמַּר שֶׁל הַקְּשָׁיִים מֵהַפַּעַם הַקּוֹדֶמֶת.

ז - מַטְּרַת הַגֶּשֶׁם אֵינָהּ כְּדֵי לְהֵטִיב אוֹ לְהָרַע לְעוֹלֵי הָרְגָלִים, אֶלָּא כְּדֵי לְהַצְמִיחַ אֶת יְבוּל הַחֹרֶף. לָכֵן כְּהַקְדָּמָה לַחֹרֶף מַטְמִינִים הַחַקְלָאִים זְרָעִים בַּאֲדָמָה וּמִתְפַּלְלִים לַגֶּשֶׁם. אִם יִתְאַחֵר הַגֶּשֶׁם בְּיָמִים אֲחָדִים, תִּתְאַחֵר צְמִיחַת הַתְּבוּאָה, וְכָל יְבוּל הַחֹרֶף יַתְחִיל לִצְמֹחַ בְּאִחוּר קַל, דָּבָר שֶׁאֵינוֹ גּוֹרֵם נֵזֶק לְאִישׁ, לָכֵן אֶפְשָׁר לְעַכֵּב אֶת בַּקָּשַׁת הַגְּשָׁמִים, וְאֵין בְּכָךְ כָּל רַע.
אַךְ בַּסּוֹף הַחֹרֶף, כְּשֶׁהַתְּבוּאָה כְּבָר בְּשִׁבּוֹלֶיהָ, וְעוֹד מְעַט תַּתְחִיל הַשֶּׁמֶשׁ שֶׁל הַקַּיִץ לְבַשֵּׁל אֶת הַגַּרְעִינִים, כָּל גֶשֶׁם נוֹסָף מַשְׁמִין אֶת גַּרְעִינֵי הַחִטָּה, וְאֶת שְׁאָר גִּדּוּלֵי הַחֹרֶף, שֶׁכְּבָר עוֹמְדִים בְּקַמּוֹתֵיהֶם, שֶׁצְּרִיכִים לְהַבְשִׁיל וּלְהִתְיַבֵּשׁ עִם בּוֹא יְמֵי הַקַּיִץ הַחַמִּים לָכֵן אִם יַפְסִיק הַגֶּשֶׁם בְּרֹאשׁ-חֹדֶשׁ נִיסָן, כְּשֶׁעֲדַיִן זְמַנּוֹ, יִמְצְאוּ יְמֵי הַקַּיִץ הַחַמִּים, תְּבוּאָה שְׁדוּפָה, שֶׁהִתְיַבְּשָׁה בְּטֶרֶם עֵת, וְהִתְקַשְּׁתָה כְּשֶׁהִיא עֲדַיִּן מְצֻמֶּקֶת, וְאִם יָבֹאוּ עוֹד מָנוֹת אֲחָדוֹת שֶׁל גֶשֶׁם, תִּתְנַפַּח תְּבוּאָה בְּרִיאָה וְיָפָה. לָכֵן לֹא רָאוּי לְהַפְסִיק אֶת בַּקָּשַׁת הַגֶּשֶׁם, בְּשָׁעָה שֶׁהוּא כָּל-כָּךְ נִצְרָךְ (הגרד"ל). שָׁלֹשׁ סִבּוֹת נוֹסָפוֹת נִמְצָאוֹת בְּסֵפֶר "שׁוֹמֵר אֱמֶת", וְאֵלֶּה הֵן:

ח - הָעוֹלִים יְרוּשָׁלַיְמָה לִפְנֵי חַג הַפָּסַח, מַגִּיעִים שָׁמָּה טִפִּין טִפִּין, הָאֶחָד מַגִּיעַ כְּבָר שָׁבוּעוֹת אֲחָדִים לִפְנֵי הַחַג, כְּדֵי לְהִתְאַרְגֵּן בִּרְכִישַׁת מוּצְרֵי הַחַג, אוֹ סִדּוּר עִנְיָנִים אִישִׁיִּים, כְּגוֹן קְנִיַּת תְּפִלִּין לַבֵּן שֶׁעָתִיד לִהְיוֹת בַּר-מִצְוָה, אוֹ אֲפִלּוּ 'עִנְיְנֵי חוֹל', כִּבְגָדִים וְנַעֲלַיִם, אוֹ רָהִיטִים וּמוּצְרֵי-בַּיִת, אוֹ לְחַפֵּשׂ אֲבֵדָה, אוֹ כָּל סִבָּה אַחֶרֶת, שֶׁמַּצְדִּיקָה שָׁהוּת בְּעִיר גְּדוֹלָה וְהוֹמָה אָדָם, כָּךְ שֶׁאַט אַט מִתְוַסְּפִים הַבָּאִים.
מִי שֶׁגָּר בִּנְהַר פְּרָת וְצָרִיךְ לָלֶכֶת שְׁבוּעַיִם לִירוּשָׁלַיִם, אִם יִרְצֶה גַּם לְסַדֵּר שָׁם עִנְיָנִים, שֶׁלֹּא יָכוֹל לַעֲשׂוֹת בַּכְּפָר הַקָּטָן שֶׁלּוֹ, וּמַקְדִּישׁ לְשֵׁם כָּךְ אַרְבָּעָה שָׁבוּעוֹת, עָלָיו לְצֵאת חֹדֶשׁ וָחֵצִי לִפְנֵי חַג הַפֶּסַח. יֵשׁ הַיּוֹצְאִים רַק שְׁלֹשָׁה שָׁבוּעוֹת לִפְנֵי פֶּסַח, וְיֵשׁ הַיּוֹצְאִים רַק יוֹמַיִם לִפְנֵי הַחַג, הַגָּרִים בְּלוֹד וּבְמוֹדִיעִין, יוֹצְאִים חֲצִי יוֹם לִפְנֵי הַחַג, כְּדֵי לְהַגִּיעַ לִירוּשָׁלַיִם בְּדִיּוּק בִּזְמַן שְׁחִיטַת קָרְבַּן הַפֶּסַח. כָּךְ שֶׁאֵין זְמַן מֻגְדָּר לְהַצְבִּיעַ עָלָיו, אֲשֶׁר בּוֹ נִמְצָא הֲמוֹן אָדָם חָשׂוּף לַגֶּשֶׁם, וְאִי-אֶפְשָׁר לְבַקֵּשׁ עַל הַפְסָקָתוֹ.
אֲבָל אַחַר חַג הַסֻּכּוֹת, הַכֹּל מִזְדָּרְזִים לָשׁוּב לְבֵיתָם, לָכֵן לְמָחֳרַת הַחַג עִם שַׁחַר, הֲמוֹנֵי הֲמוֹנִים צוֹבְאִים עַל שַׁעֲרֵי הַיְּצִיאָה, הָאֶחָד יַגִּיעַ לְבֵיתוֹ עוֹד בְּאוֹתוֹ הַיּוֹם - אַחַר הַצָּהֳרַיִם, הַשֵּׁנִי יַגִּיעַ מָחָר בָּעֶרֶב, וְהָאַחֵר יַגִּיעַ רַק כַּעֲבוֹר שְׁבוּעַיִם. רֶגַע הַיְּצִיאָה, וַדַּאי אֵינוֹ זְמַן מַתְאִים לַגֶּשֶׁם, כַּאֲשֶׁר רֹב רֻבָּהּ שֶׁל הָאוֹכְלוֹסְיָה נִמְצֵאת תַּחַת כִּפַּת הַשָּׁמַיִם. חֶלְקָם הַגָּדוֹל יַגִּיעַ אָמְנָם לְבָתֵּיהֶם תּוֹךְ שָׁבוּעַ. אַךְ כֵּיוָן שֶׁהִתְחַשַּבְנוּ בָּהֶם, וְלֹא בִּקַּשְׁנוּ גֶשֶׁם עַד שֶׁיַּגִּיעוּ לְבֵיתָם, כְּבָר יֵשׁ לְהִתְחַשֵּׁב בְּכֻלָּם, גַּם בַּגָּרִים בִּמְקוֹמוֹת מְרֻחָקִים יוֹתֵר.

ט - הָעוֹלִים יְרוּשָׁלַיְמָה לִפְנֵי הַפָּסַח, חַיָּבִים לְהַגִּיעַ שָׁמָּה בַּזְּמַן, לָכֵן בְּלֵית בְּרֵרָה הֵם יֵלְכוּ גַּם בַּגֶּשֶׁם וְיַגִּיעוּ לַמְרוֹת הַקְּשָׁיִים, וּכְשֶׁהֵם כְּבָר יִהְיוּ שָׁם, יִהְיוּ הַקְּשָׁיִים שֶׁעָבְרוּ עֲלֵיהֶם רַק זִכָּרוֹן שֶׁעָבַר. לֹא-כֵן הַצְּרִיכִים לָשׁוּב לְבֵיתָם אַחַר חַג הַסֻּכּוֹת, אִם יִהְיוּ גִּשְׁמֵי זַעַף, הֵם יֵאָלְצוּ לְהִתְעַכֵּב בִּירוּשָׁלַיִם עוֹד וְעוֹד, דָּבָר שֶׁיִּהְיֶה וַדַּאי לְמוֹרַת רוּחָם, וְעָלוּל לִגְרוֹם לָהֶם לִנְזָקִים וּלְשִׁבּוּשִׁים.

יַ - הַבַּקָּשָׁה: "וְתֵן טָל וּמָטָר לִבְרָכָה", וְהַזְכָּרַת "מַשִּׁיב הָרוּחַ וּמוֹרִיד הַגֶּשֶׁם", הֵם שְׁנֵי דְּבָרִים שֶׁחוֹפְפִים בְּמִדַּת-מָה, לָכֵן אִם לִקְרַאת סוֹף הַחֹרֶף יַפְסִיקוּ לְבַקֵּשׁ עַל הַגֶּשֶׁם, לֹא יַתְאִים לְהַמְשִׁיךְ לְהַזְכִּיר "מַשִּׁיב הָרוּחַ וּמוֹרִיד הַגֶּשֶׁם". אַךְ לְמַעֲשֶׂה צָרִיךְ לְהַזְכִּיר, שֶׁהֲרֵי עֲדַיִּן לֹא הִגִּיעַ הַקַּיִץ, לָכֵן לֹא נִתָּן לְהַפְרִיד בֵּין שְׁנֵי עִנְיָנִים אֵלֶּה, וְאוֹמְרִים גַּם: "וְתֵן טָל וּמָטָר לִבְרָכָה". לֹא כֵן בִּתְחִלַּת הַקַּיִץ, אָנוּ הֲרֵי לֹא מְבַקְּשִׁים שֶׁלֹּא יֵרֵד גֶשֶׁם, אֶלָּא רַק לֹא מְבַקְּשִׁים שֶׁהוּא יֵרֵד.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר