סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

רבן גמליאל קדם לרבי ישמעאל

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

סנהדרין צא ע"א

 

שאלה קליאופטרא מלכתא את רבי מאיר, אמרה: ידענא דחיי שכבי, דכתיב +תהלים ע"ב+ ויציצו מעיר כעשב הארץ, אלא כשהן עומדין, עומדין ערומין או בלבושיהן עומדין? אמר לה: קל וחומר מחיטה, ומה חיטה שנקברה ערומה, יוצאה בכמה לבושין, צדיקים שנקברים בלבושיהן - על אחת כמה וכמה. 
אמר ליה קיסר לרבן גמליאל: אמריתו דשכבי חיי, הא הוו עפרא, ועפרא מי קא חיי?
תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף צא עמוד א
אמרה ליה ברתיה: שבקיה, ואנא מהדרנא ליה. שני יוצרים יש בעירנו, אחד יוצר מן המים ואחד יוצר מן הטיט, איזה מהן משובח? אמר לה: זה שיוצר מן המים. אמרה לו: מן המים צר, מן הטיט לא כל שכן? 
דבי רבי ישמעאל תנא: קל וחומר מכלי זכוכית, מה כלי זכוכית שעמלן ברוח בשר ודם, נשברו - יש להן תקנה, בשר ודם שברוחו של הקדוש ברוך הוא - על אחת כמה וכמה.

1.
רבן גמליאל "סתם" הוא בנו של רבי יהודה הנשיא [לפי רש"י]

2.
ולפי תוס' הוא רבן גמליאל דיבנה [בנו של רבן שמעון – הנהרג וסבו של רבי יהודה הנשיא].

3.
רבי ישמעאל – תנא בדור השלישי, חברו של רבי עקיבא ורבו של רבי מאיר.

4.
לכן, סדר הבאת הדברים בגמרא הוא כך: דברי רבי מאיר עוסקים בעניין נפרד, האם המתים כשיחיו יעמדו עם בגדיהם?

5.
אחר כך דיון על עצם תחיית המתים, ודברי רבן גמליאל מובאים לפני "דבי רבי ישמעאל" ומתאים לפי האמור לעיל בסעיף 2.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר