סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים


עץ הדעת תאנה היה

סנהדרין ע ע"ב

 
"רבי נחמיה אומר: תאנה היה, שבדבר שקלקלו בו נתקנו, שנאמר ויתפרו עלה תאנה".

שלא כרבי מאיר ורבי יהודה שסמכו על הסברה כדי לנסות לברר מה היה עץ הדעת, רבי נחמיה לשיטתו: (ירושלמי ראש השנה פרק ג ה"ה) "תני בשם רבי נחמיה (משלי לא, יד) הָיְתָה כָּאֳנִיּוֹת סוֹחֵר מִמֶּרְחָק תָּבִיא לַחְמָהּ, דברי תורה עניים במקומן ועשירים במקום אחר". ואמר אביי: (נדרים דף מא ע"א) "נקטינן: אין עני אלא בדעה", וכן אמרו: (כתובות דף סח ע"א) "עני - עני בדעת". הוה אומר ששאלת זיהוי עץ הדעת תתברר במקום אחר.

ופירש רש"י: "בדבר שנתקלקלו בו נתקנו - מדת הקדוש ברוך הוא: באיזמל שהוא מכה בו הוא מרפא, נס בתוך נס כמו (איכה ד, יא) וַיַּצֶּת אֵשׁ בְּצִיּוֹן, וכתיב (זכריה ב, ט) וַאֲנִי אֶהְיֶה לָּהּ נְאֻם ה' חוֹמַת אֵשׁ סָבִיב".
וכך כתב בליקוטי מוהר"ן תניינא תורה קיב: "אם אתה מאמין שיכולין לקלקל, תאמין שיכולין לתקן". תאמין – אותיות מתאינה בתוספת ה'. רבי נחמיה האמין, אותיות נחמיה – האמין, בחילוף א-ח הגרוניות.
תאנה מורה על הצרות, מלשון (ישעיהו כט, ב) וַהֲצִיקוֹתִי לַאֲרִיאֵל וְהָיְתָה תַאֲנִיָּה וַאֲנִיָּה. (איכה ב, ה) הָיָה אֲדֹנָי כְּאוֹיֵב בִּלַּע יִשְׂרָאֵל בִּלַּע כָּל אַרְמְנוֹתֶיהָ שִׁחֵת מִבְצָרָיו וַיֶּרֶב בְּבַת יְהוּדָה תַּאֲנִיָּה וַאֲנִיָּה.
ודוקא מתוך צער אנינות זו באה הישועה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר