סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים


נשותיו של רבי אליעזר

סנהדרין סח ע"א

 
"אמר להן: דעתו ודעת אמו נטרפה".

לגירסה זו (וכך הגירסה גם במסכת כלה רבתי פרק ו הלכה ד), אשתו של רבי אליעזר אם בנו הורקנוס היתה בחיים בזמן מותו.

ראיה נוספת שהיתה אז בחיים, במסכת כלה פרק א הלכה י: (וכלה רבתי פרק א הלכה טו)
"שאלו את אימא שלום, אשתו של רבי אליעזר, אחותו של רבן גמליאל, אמרו לה, מפני מה בנייך יפין, ובשעת תשמיש מה הוא אצליך. אמרה להן, לא היה מספר עמי...".
משמעות לשון "היה מספר" שסיפרה זאת אחר מותו.

ואמרו במסכת אבות דרבי נתן נ"א פרק טז: "רבי אליעזר הגדול... גִּדֵּל את בת אחותו שלש עשרה שנה עמו במטה עד שבאו לה סימנין. אמר לה צאי והתנשאי לאיש. אמרה לו הלא אמתך אנכי לשפחה לרחוץ רגלי תלמידך. אמר לה בתי כבר זקנתי צאי והתנשאי לבחור שכמותך. אמרה לו לא כך אמרתי לפניך הלא אמתך לשפחה לרחוץ רגלי תלמידך. כיון ששמע את דבריה נטל ממנה רשות וקדשה ובא עליה".
וכן בירושלמי מסכת יבמות פרק יג ה"ב: "אמר רבי אבהו מעשה באמו של רבי ליעזר שהיתה דוחקת בו לשאת את בת אחותו. והיה אומר לה בתי לכי הינשאי בתי לכי הינשאי, עד שאמרה לו הרי אני שפחה לך לרחוץ רגלי עבדי אדוני. אף על פי כן כנסה ולא הכירה, עד שהביאה שתי שערות".

מכאן עולה שנשא רבי אליעזר אשה נוספת לעת זקנותו. שכן ודאי לא היתה זו אמו של הורקנוס בנו הבוגר, שהרי היתה בת י"ג כאשר היה רבי אליעזר זקן.

מכאן קשה על ערוך השולחן אבן העזר סימן א סעיף לב, שכתב: "ובאמת לא מצינו לכל התנאים ואמוראים והגאונים שיהיה להם שתי נשים".

ואפשר שסובר שהעיקר כגירסת הירושלמי מסכת שבת פרק ב ה"ז, ואבות דרבי נתן נ"א פרק כה שהזכירו במעשה מותו של רבי אליעזר את הורקנוס בנו, ולא את אמו.
וסובר שצריך לגרוס בלשון הווה, כגרסת הגמרא במסכת נדרים דף כ ע"א: "שאלו את אימא שלום: מפני מה בניך יפיפין ביותר? אמרה להן: אינו מספר עמי...", כלומר עדיין בחייו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר